Boj o opencard. Kdo získá kartu, získá převahu na trhu jízdenek

Praha v současné době řeší, jak naložit s problematickou kartou opencard. Možná by ji mohla nahradit bezkontaktní platební karta. Projekt dnes představila Česká spořitelna společně s firmou Visa. O opencard má zájem více firem. Karta se totiž může stát trumfem v chystaném projektu celorepublikového propojení dopravních karet.

 Ilustrační foto
4.7.2014 19:36   |  

Návrh České spořitelny počítá s tím, že lidé by u vchodu do metra či v autobusech a tramvajích pouze „pípali“ platební kartou. Na typu karty by nezáleželo, v systému by prý fungovaly všechny. Na kartu by šly nahrát i předplatní kupóny. Revizoři by přitom neměli vidět stav konta toho kterého cestujícího.

Česká spořitelna se podle svých slov inspirovala dopravním systémem v londýnských autobusech. Londýňanům stačí pouze bankovní karta, případně chytrý telefon podporující NFC platby. Systém navíc hlídá, jaký tarif je pro cestující nejvhodnější.

Kdo získá opencard, získá celé Česko?

Praha v současné době řeší, jak s opencard naložit. S firmou eMoneyServices, která vlastní autorská práva karty, se zatím nedohodla. Na magistrát se v současné době obrací mnoho firem, které nabízejí vlastní řešení. Důvod je jednoduchý – projekt opencard má obrovský potenciál v odhadované hodnotě dvou miliard korun.

Navíc jak informoval server aktuálně.cz, v pozadí se nehraje jen o jízdenky po Praze a jejím okolí. Ministerstvo dopravy totiž aktuálně chystá celorepublikový odbavovací dopravní systém, který by fungoval v jakémkoliv městě. Opencard hraje v tomto konkurenčním boji o „národního dopravce“ klíčovou roli.

Souboj dvou rozdílných systémů

O celorepublikovou působnost usilují především dva systémy, které se ale vyvíjely nezávisle na sobě a neumějí spolu komunikovat. Na východě země funguje Moravskoslezská karta od firmy XT-Card, na západě země pak existuje Plzeňská karta od Plzeňských dopravních podniků a už zmiňované České spořitelny.

Zhruba 1,2 milionu karet opencard je tak v konkurenčním boji silný trumf. „Kdo získá opencard, významným způsobem ovlivní to, jak bude elektronické odbavování v České republice v budoucnu vypadat“, upozornil Roman Srp ze Sdužení pro dopravní telematiku.

Právě XT-Card a Česká spořitelna jsou společnosti, které s pražským magistrátem jednají o budoucnosti přepravní karty. Do hry se prý zapojily i České dráhy, které nabízejí svou In-Kartu. Město prý jedná i s Českou poštou.

Kauza opencard je prozatím u soudu

Kauza opencard mezitím zamířila k soudu. V souvislosti s opencard bylo nepravomocně odsouzeno pět úředníků magistrátu. K soudu nově míří i deset někdejších i nynějších radních za ODS a TOP 09 včetně primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) a dalších pět úředníků. Schválili totiž prodloužení smluv na provoz opencard. Všichni vinu popírají - kvůli údajně nevýhodným smlouvám nemohli postupovat jinak, tvrdí.


Čtěte také:

ODS chystá trestní oznámení na primátora Hudečka. Za výběr vysokého úředníka

Kauza opencard jde před soud. Žalobě čelí 15 lidí včetně primátora Hudečka

Vlastník licence opencard žaluje Prahu. Chce zaplatit dluh 40 milionů

Autor: pav, čtk

Komentáře

Čtěte také

Olympijský výbor Rusko z Ria nevyloučil, rozhodovat budou svazy

Olympijský výbor Rusko z Ria nevyloučil, rozhodovat budou svazy

Mezinárodní olympijský výbor Rusko z her v Riu de Janeiro kvůli rozsáhlé dopingové aféře nevyloučil. Rozhodnutí o účasti ruských sportovců na olympiádě ponechá na federacích… více

Mobilní web