Dohodnuto: za L-159 by měl Irák zaplatit půl miliardy

E15 exkluzivně Prodeji z větší části vyřazených bitevníků L-159 do Iráku už na české straně nestojí nic v cestě. Podle informací serveru E15.cz se ministerstvo obrany v úterý dohodlo s Aerem Vodochody na ceně, za níž jedenáct zakonzervovaných strojů a čtyři provozované armádou prodá.

 Letouny L-159
27.8.2014 11:51   |  

Právě o tyto čtyři se tvrdě vyjednávalo. Mimo jiné proto, že dva z letounů jsou pro potřeby výcviku vybaveny takzvaným duálním řízením a vojsko místo nich bude potřebovat náhradu. Ta nebude nijak laciná, v minulosti stála přestavba jednoho stroje asi 150 milionů korun.

Důvěryhodné zdroje se shodují, že za uložené bitevníky má rezort obrany dostat o něco více než je odhadní cena stanovená na 12 milionů za kus. A za provozované pak 100 až 150 milionů za kus.

Ministerstvo má výsledky dohody Aerem ovládaným finanční skupinou Penta oficiálně oznámit zítra. Podle tuzemských zákonů to bude vodochodská továrna, která obchod s Bagdádem zprostředkuje.

České vládě a Aeru se nadávno podařilo vyjednat prodej dalších L-159 americké firmě Draken. Ta získá za zhruba 250 milionů korun 14 strojů a opci na dalších 14 letounů. Pokud by ale Česko Iráku prodalo všech 15 letadel, opce pro Američany by se snížila.

Irák letouny stále chce

Zpoždění dodávky L-159 měl způsobit právě fakt, že stát vedl několikaměsíční jednání s jejich výrobcem. Obětovat čtyři „živé“ stroje se armádě příliš nechtělo. „Celé to propočítáváme,“ řekl na jaře E15 náměstek ministra obrany Jiří Borovec. Podle něj by byl obchod s Iráčany jednoznačně výhodný pro Aero, které by získalo zakázky na zprovoznění a přestavby letounů jak pro české, tak pro irácké vzdušné síly. Těm by navíc dodalo servisní a výcvikové balíky včetně trenažérů.

Také irácký velvyslanec v Praze Husajn Mualla v polovině měsíce řekl, že navzdory zájmu jeho země je problém na české straně. „Jednání stále pokračují. Iráčané stíhačky stále chtějí koupit, ale je technický problém mezi českou vládou a českou leteckou společností,“ uvedl bez bližších podrobností. Prezident Aera Ladislav Šimek odmítl rozhovory s ministerstvem komentovat.

S optimističtější zprávou přišel před týdnem ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), Irák by prý mohl získat první letadla v řádu týdnů. Mládek při návštěvě Vodochod rovněž řekl, že vláda umožní dodávku nejen vyřízením potřebných povolení pro licencovaný export, ale i úvěry a pojištěním. Vedle toho se počítá se školením iráckých pilotů v Česku.

Černá můra
Ministr obrany Martin Stropnický nedávno označil bitevníky L-159 za „černou můru“. Za celkem 72 letadel totiž armáda v minulosti zaplatila 51 miliard korun. Protože ale stroje stárnou, dostane nyní stát za prodané stroje pouze zlomek jejich původní ceny. Jen za údržbu nepoužívaných letadel armáda každoročně platí zhruba deset milionů korun.

Čtěte více:

Aero vyvíjí L-169. Bude mít delší dolet než původní model

Aero chce vyrábět novou L-39, čeká zájem z Asie i Afriky

Experti: Potíže Aera s vývozem se mohou opakovat i u nové L-39

Autor: Pavel Otto

Komentáře

Čtěte také

Tesco ve střední Evropě prý chtěla koupit maďarská banka, Orbán byl proti

Tesco ve střední Evropě prý chtěla koupit maďarská banka, Orbán byl proti

O údajném prodeji středoevropských aktivit zadluženého britského řetězce Tesco se po Česku a Slovensku začalo spekulovat i v maďarských médiích. Podle nich měla o akvizici silný… více

Komerční prezentace
Mobilní web