Italům o půlnoci končí smlouva na pronájem hlavního nádraží, SŽDC posílila ochranu nádraží

16. října 2016 • 16:58

Nepřátelský rozchod Správy železniční dopravní cesty a společnosti Grandi Stazioni na pražském hlavním nádraží vede i k mimořádným opatřením. Správa železnic nechala posílit ochranu nádraží a do služby povolala i vlastní lidi. „Byla učiněna všechna opatření, aby - pokud by k něčemu mimořádnému došlo - jsme si s tím poradili,“ řekl náměstek SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

Zástupci Grandi Stazioni dnes nepřišli odevzdat pomyslné klíče od stanice, ačkoliv smlouva mezi oběma stranami podle SŽDC vyprší dnes o půlnoci. Italové nedostáli smluvnímu termínu pro dokončení oprav nádraží, ztroskotali na historické Fantově budově. Správa železniční dopravní cesty pak nevyslyšela jejich prosby o dvouletý odklad a s firmou se rozloučila. 

Dnes proto na hlavním nádraží úřadoval notář, kterého si přivedla SŽDC. Státní organizace rovněž chystá za pomoci soudních znalců zhodnocení stavu budovy. „Budova se musí podrobně zdokumentovat,“ doplnil Drmola. Zároveň pozval zástupce Grandi Stazioni na schůzku na nádraží zítra ráno v sedm.

SŽDC chce příští týden uzavřít smlouvy se všemi nájemci na nádraží, celkem jich je 50. Zároveň pokračuje ve spolupráci s najatým správcem objektu, společností ISS, která se stará například o dodávky energií či provoz eskalátorů. Smlouva italské společnosti na pronájem prostor vyprší o půlnoci. 

SŽDC končí s italskou Grandi Stazioni, firmě neprodlouží pronájem Hlavního nádraží

Grandi Stazioni uvedla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat zhruba miliardu korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a rovněž náhradu za ušlý zisk z dalších 30 let provozu nádraží. 

Právě o 30 let by se podle SŽDC měla smlouva s Grandi Stazioni automaticky prodloužit, kdyby společnost do dnešní půlnoci stihla zrekonstruovat nádraží včetně historické Fantovy budovy. Z ní ale společnost za 13 let zrekonstruovala jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného secesního objektu dosud na opravy čekají.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Menšinový podíl drží Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD). Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!