Krajské volby 2016: Jihočechům chybějí obchvaty měst a vesnic | E15.cz

Krajské volby 2016: Jihočechům chybějí obchvaty měst a vesnic

Krajské volby 2016: Jihočechům chybějí obchvaty měst a vesnic
6. září 2016 • 07:34
Po staletí nepřerušená tradice osídlení a konzervativní lidé, zvyklí postarat se sami o sebe, činí z Jihočeského kraje ideální rejdiště pravice. Politická realita je ale jiná. Poslední čtyři roky kraji vládnou socialisté s komunisty a rozklížená pravice bude mít co dělat, aby svou dominanci z let 2000 až 2008 obnovila.

Jihočeský kraj je v rámci republiky hned v několika ohledech výjimečný. Po Středočeském kraji jde o druhý největší region, který je zároveň nejřidčeji osídlený. Průměrná mzda 22 700 korun patří k nejnižším, obyvatelstvo ale podle nejrůznějších průzkumů vykazuje vysokou spokojenost s životem.

Stabilní kraj

Ekonomická aktivita je rozprostřena mezi řadu menších firem, zaměstnanost tudíž nezávisí na několika výrobních gigantech jako v severních částech republiky. Největšími zaměstnavateli jsou Robert Bosch, Gama a Madeta, ani jeden z nich přitom nezaměstnává více než dva tisíce lidí.

Babiš si jde ve volbách podle průzkumu pro vítězství, získal by devět krajů

To má své výhody i nevýhody. „Ekonomika založená na množství malých firem nepodléhá tak snadno jednorázovým výkyvům, které jsou spojeny s velkými firmami, jejichž kolaps vždy silně ovlivní hospodářskou stabilitu celého regionu,“ říká Eva Cudlínová, vedoucí katedry regionálního managementu na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity.

Odliv mozků na sever

Nevýhodou takového nastavení jsou ale menší zisky, nižší daňové výnosy pro kraj a omezené možnosti velkých investic a dotačních projektů. Cudlínová navíc zmiňuje i sníženou možnost uplatnění absolventů magisterského studia. „V případě malých firem jde především o rodinné podniky s malým počtem zaměstnanců, kde v managementu je vlastník firmy a rodinní příslušníci, kteří zpravidla hledají zaměstnance pro praktickou činnost,“ doplňuje ekonomka. S tím prý souvisí odliv mozků z jihu.

Víc a víc turistů

Venkovskému regionu dominuje zemědělství, lesnictví, rybníkářství, potravinářství a strojírenství. Jihočeši se také v posledních desetiletích naučili využívat kapitál v podobě čisté přírody a historických památek. Ročně zde přespí 1,4 milionu turistů, což je po Praze a jižní Moravě nejvíce.

Turistický ráj. Na jihu Čech ročně přespí 1,4 milionu turistů, což je po Praze a jižní Moravě nejvíce v republice. Mezi trumfy kraje patří čistá příroda a historické památky. Těmi oplývá například středověký Český Krumlov uprostřed meandrů Vltavy (na snímku).Turistický ráj. Na jihu Čech ročně přespí 1,4 milionu turistů, což je po Praze a jižní Moravě nejvíce v republice. Mezi trumfy kraje patří čistá příroda a historické památky. Těmi oplývá například středověký Český Krumlov uprostřed meandrů Vltavy (na snímku).Autor: čtk
Turistický ráj. Na jihu Čech ročně přespí 1,4 milionu turistů, což je po Praze a jižní Moravě nejvíce v republice. Mezi trumfy kraje patří čistá příroda a historické památky. Těmi oplývá například středověký Český Krumlov uprostřed meandrů Vltavy (na snímku).

Zásadní ekonomické problémy Jihočeský kraj neřeší, a tak ve vztahu k podnikatelskému sektoru hovoří politici hlavně o školství. „Ze setkání s podnikateli cítím volání po kvalifikovaných pracovnících a větší důraz na technicky zaměřené školství,“ říká hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Dálnice D3

Hlavní prioritou kraje a volebním tématem číslo jedna je ale dopravní infrastruktura. Řadu menších měst a větších vesnic trápí těžká tranzitní doprava, příkladem může být Lišov na tahu do Brna nebo Dasný na příjezdu do Českých Budějovic od Písku. Obchvaty proto vládnou volebním programům.

Budějovice znovu získají spoj s Vídní, ve hře jsou Cityjety

Klíčová je ale pro politiky dálnice D3 a dálniční obchvat krajského města. Výstavbu mohou na úrovni kraje ovlivnit jen nepřímo, ve volbách ale půjde o důležitou kartu. Stavbu má totiž prostřednictvím ministerstva dopravy pod palcem hnutí ANO, které se chce poprvé vklínit do zaběhaných pořádků jihočeské politiky. Už loni se ministr dopravy Dan Ťok (ANO) a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) div nepřetahovali o kladívka u základních kamenů dálnice severně od Budějovic.

Letiště snad, Temelín určitě

Pro současné vedení kraje je důležitá rovněž chystaná dostavba a rozvoj Letiště České Budějovice. Zatímco hejtman Zimola stamilionovou modernizaci podporuje a považuje za chybu, že vázne na lhůtách nejrůznějších tendrů, nejsilnější opoziční hnudálniční tí Jihočeši 2012 se obává, aby se z letiště nestala černá díra pro krajské peníze. Shoda naopak panuje na dostavbě Temelína (a zároveň ovšem odmítnutí úložiště radioaktivního odpadu) a také na vývoji regionální železnice.

Zdá se totiž, že to České dráhy nebudou mít v kraji po vypršení smlouvy v roce 2019 lehké. Hejtman neskrývá rozhořčení, že národní dopravce neustále úředně torpéduje tendr na šumavské lokálky. Napříště chce proto regionální železnici zadávat v tendrech, a nikoli napřímo. S tím souhlasí i opozice.

Elegantní pučista z Lán
Jiří ZimolaJiří ZimolaAutor: E15
Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD) dal svému původnímu učitelskému povolání vale záhy po vojně. V domovské Nové Bystřici u hranic s Rakouskem předával žákům základní školy své znalosti dějepisu a českého jazyka pouhé tři roky. V roce 1998 byl poprvé zvolen do funkce bystřického starosty a post dvakrát obhájil. To už měl v zádech sociální demokracii, do které vstoupil v roce 2000.
O osm let později se stal asi největším překvapením krajských voleb, když v Jihočeském kraji, považovaném do té doby za pevnou baštu pravice, odstavil z funkce populárního hejtmana Jana Zahradníka (ODS). V prvním volebním období se ještě o moc dělil v koalici s postupně erodující ODS, v roce 2012 už ale dal přednost spolupráci s KSČM.
Do celostátního povědomí se ale otec tří dětí a zřejmě největší manekýn mezi hejtmany dostal až o rok později. To když na říjnové schůzce v Lánech kul s dalšími čtyřmi kolegy a prezidentem Zemanem pikle proti předsedovi ČSSD Bohuslavu Sobotkovi. Cílem bylo odstavení Sobotky z funkce po nepřesvědčivém výsledku ČSSD ve sněmovních volbách. Sobotka přežil a Zimola se stáhl do jižních Čech, v březnu složil mandát poslance. Jak Zimola uvedl v nedávné předvolební debatě deníku Blesk, stále se těžce vyrovnává s označením pučista. Schůzka podle něj byla legitimním setkáním části předsednictva a on na ní nebyl ten nejdůležitější.
Ačkoli byla rebelie potlačena, protisobotkovské křídlo ve straně zůstalo. Naposledy Zimola a spol. zvedli předsedovi mandle, když navrhli zdanit církvím restituční příjmy. V médiích se v souvislosti s tím objevilo spojení lánský puč dvě. Zimola ale spoléhá na to, že jeho Jihočeši mu rozumějí. Zda to tak je, ukážou podzimní volby.

Třiadvacet partají

Do pětapadesátičlenného zastupitelstva se bude snažit proniknout 23 stran a uskupení. To je o pět více než v minulých volbách. Kromě koaličních ČSSD a KSČM lze počítat s hnutím Jihočeši 2012, které do boje vysílá 17 starostů. Hnutí založili mimo jiné odpadlíci od ODS po rozkolu v jihočeské části partaje. Prezentuje se pravicovou politikou a v dnešním zastupitelstvu je to třetí nejsilnější subjekt. Odmítá spolupráci s komunisty a právě s ODS. Ta skončila po letech spolupráce s ČSSD před čtyřmi lety také v opozici poté, co si Zimola plácl s komunisty.

Martin Čaban: První výstřel horké kampaně

ODS a další odpadlíci

Pozice v zastupitelstvu bude hájit i TOP 09, která jde do klání se Starosty a nově s hnutím Občané pro Budějovice. To je také výsledkem rozpadu ODS. Spoluzakládal je někdejší primátor Budějovic Juraj Thoma poté, co byl vlastní stranou v roce 2010 odvolán před koncem volebního období z funkce. Všeobecně se soudí, že šlo o spor s takzvanou kmotrovskou částí ODS řízenou neoficiálně místostarostou Hluboké nad Vltavou Pavlem Dlouhým.

Samotnou ODS povede do voleb učitel matematiky a předchozí hejtman (2000 až 2008) Jan Zahradník. V zemědělském kraji s řadou odlehlých oblastí a malých vsí má tradičně silnou pozici i KDU-ČSL. V letech 2004 až 2008 mu spolu s ODS vládla.

Anketa
1. Co podle vás kraj v příštím volebním období nejnaléhavěji potřebuje?

2. Co by měl kraj udělat nebo zlepšit při podpoře podnikatelů a zaměstnanosti?

3. V čem vidíte největší úspěch a neúspěch současného vedení kraje?
Vlastislav Bříza, majitel českobudějovické firmy Koh-i-noor Hardtmuth

1. Řešit dopravu, dopravu a dopravu, jelikož spojení mezi Prahou a Lincem, včetně obchvatů měst, je nezbytností.
Je třeba dokončit i letiště, kde je nutné vybudovat naváděcí zařízení a vzít si vzor úspornosti při budování letišť v USA.

2. Neustále sledovat systém vzdělávání a na bázi zpětné vazby korigovat a dopracovávat zejména technické vzdělávání včetně učňovského školství.

3. V oblasti zdravotnictví je zcela určitě úspěchem ekonomické fungování nemocnic, avšak nové vedení kraje bude muset přistoupit i k novým trendům zdravotnictví ve světě. Neúspěchem je nepřipravenost budování dálnice i důležitého spojení, kdy výkřiky krajských politiků při tragické havárii u Nažidel zůstaly pouhými výkřiky.
Luboš Průša, předseda klubu krajských zastupitelů Jihočeši 2012

1. Urychlené dokončení dálnice D3 a D4. Jihočeský kraj nutně potřebuje budovat obchvaty měst a městeček na důležitých silnicích. Už osm let nic nevybudoval a nepřipravil. Je také třeba zredukovat počet grantů a dotací a zaměřit podporu jen na místní komunikace, vodovody, kanalizace a čistírny, na některé programy na obnovu krajiny, na mládežnický sport i na drobné a střední podnikání a dát na ně víc peněz. A ne dávat peníze na potkání všem.

2. Reformovat systém středoškolského vzdělávání, aby produkoval použitelné absolventy dle poptávky zaměstnavatelů, především v technických oborech, podpořit systém rekvalifikací. Školy a zaměstnavatelé musejí více spolupracovat při přípravě učňů a středoškoláků pro praxi.

3. Kraj nedělal čtyři roky téměř nic, kromě udržování aparátu úřadu v chodu. Zrealizoval jen projekt krajského školního hospodářství (jakéhosi novodobého JZD), který vedl k propadu v hospodaření a ke zhoršení přípravy studentů. Neúspěchem je i vzestup mandatorních výdajů na úkor investic. Snad jediným úspěchem je, že nakonec představitelé kraje ponechali nemocnice v dosavadní organizační formě, která se ukazuje jako životaschopná.
 

businessinfo.cz

  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí