Marksová i Ťok dluží ČVUT, nezplatili za rozpracované strategie

Marksová i Ťok dluží ČVUT, nezplatili za rozpracované strategie
5. června 2016 • 16:10
Ministři rádi zdůrazňují, jak jim záleží na technických vysokých školách, protože průmyslovým odvětvím i státu chybějí inženýři. Vládní sliby se však často rozcházejí s realitou. Přesvědčila se o tom ČVUT, druhá nejstarší česká univerzita.

Její rektor Petr Konvalinka už od státu pomoc nečeká. Například ministerstvo práce a sociálních věcí nezaplatilo škole za strategii rozvoje informačních systémů. Podobně to dopadlo s rezortem dopravy, kterému navrhla zefektivnění mýtného systému. „Mohli jsme získat stovky milionů,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Konvalinka.

Úřadu Michaely Marksové (ČSSD) chtěla ČVUT vyvinout programy na výplaty sociálních a dalších dávek. Právě s touto oblastí se přitom ministerstvo v minulosti potýkalo, když některým firmám vybraným bez soutěže platilo až půl miliardy korun ročně.

Marksová si nechala vypracovat návrh výstavby IT s názvem Strategie 2015 plus. „Dodnes jsme za ni nedostali ani korunu, ačkoliv ji ministerstvo s velkou pompou prezentovalo před novináři. Museli jsme to celé financovat sami,“ stěžuje si Konvalinka.

Vláda schválila navýšení výdajů o 30 miliard, nejvíce dostane Marksová

Mluvčí úřadu Petr Sulek tvrdí, že předložení strategie a zadání veřejné zakázky jsou dvě zcela odlišné oblasti. „Ten, kdo připravuje strategii a tedy i zadání zakázky, se nemá účastnit výběrového řízení. Nebudeme v žádném případě obcházet zákony,“ dodal. Proč ministerstvo za strategii nezaplatilo, neuvedl.

Nejhorší podle Konvalinky je, že škola mohla získat peníze na nákup nových přístrojů do laboratoří a dalších potřebných věcí. „Spolupráce s ministerstvem skončila u ledu, informační systémy mu vyvíjejí soukromé firmy,“ poznamenal.

Příští správce mýta získá šest miliard, zakázku má na dosah Kapsch

Ministrovi Danu Ťokovi (ANO) nabídla ČVUT tým odborníků, který vymyslí, jak ušetřit na mýtném systému. Podle analýzy její dopravní fakulty by měl vybírat poplatky za průjezd dálnicí jiný subjekt než ten, který se stará o mýtný systém jako takový. „To zatím není odděleno. Nikdo přitom neví, kolik firma Kapsch z vybrané částky vynaloží na provoz systému a kolik je marže,“ vysvětlil Konvalinka.

Rektor míní, že úřady nechtějí o podobných řešeních slyšet. „Mají své zajeté koleje a brání jakékoliv změně. Fakticky nedělají vůbec nic,“ uzavřel.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!