Na společenských sítích vede TOP 09, druhá je ODS

15.4.2010 7:48   |  

Kdyby o výsledku květnových voleb rozhodovali pouze mladší a také vzdělanější lidé, pravděpodobně by zvítězila TOP 09. ODS by byla druhá a Věci veřejné třetí. ČSSD a KSČM by propadly. Vyplývá to z počtu příznivců stran na společenské síti Facebook, kde se čeští politici snaží oslovit veřejnost.

Strana Karla Schwarzenberga se už může chlubit více než 21 tisíci fanoušky, občanští demokraté jich mají šestnáct tisíc a Věci veřejné třináct tisíc. Naopak ČSSD zatím přilákala necelých sedm stovek příznivců. A komunisté nejsou na Facebooku vůbec.

„Svědčí to o tom, že elektoráty pravicových stran jsou mladší, vzdělanější a že jsou to lidé z měst,“ uvedl politolog Josef Mlejnek s tím, že podle toho rozhodně nelze usuzovat na výsledek voleb. Poněkud zaráží nízký počet fanoušků Strany zelených, pouhé dva tisíce. „To není dobrá vizitka pro stranu, která se obrací na ekologicky smýšlející voliče. Ti totiž často používají internet,“ dodal Mlejnek. Zajímavé je i to, že Strana práv občanů Miloše Zemana má téměř dvojnásobně více příznivců než socialisté Jiřího Paroubka. Zhruba stejně jako oni jsou na tom lidovci.

Podle odborníků na internetový marketing však není pravidlem, že levicový politik nemá na Facebooku šanci získat pozornost. „Výhodu mají ti, kdo jsou otevřenější a tato forma komunikace je baví. Příkladem je místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach. Poučenou komunikaci mají také Ivan Langer nebo Petr Bendl z ODS,“ řekl Dominik Hrodek z OgilvyInteractive.

Pro drtivou většinu českých politických stran však podle něho platí, že na internetu s voliči komunikovat neumějí. „Příliš tlačí na pilu, nenabízejí nic, co by zaujalo. U sociálních sítí se očekává, že jejich účastník se více odhaluje, a tím je transparentnější. Z tónu politiků ale naopak často zaznívá, že to dělají z donucení nebo z kalkulu,“ konstatoval Hrodek.

Nejlépe je na tom podle něj TOP 09. „Nejvíce pochopili, jak internetový marketing funguje. Jejich komunikace nevypadá umaštěně, ale ani není uměle nablýskaná. Cílí hlavně na prvovoliče, kteří mohou výsledek voleb výrazně ovlivnit,“ uzavřel Hrodek.

Škromach: Sekám trávu

Za facebookovou legendu je podle serveru lupa.cz považován Zdeněk Škromach, který se spolu s přáteli dělí i o takové statusy jako „zrovna sekám trávu“ či „to je ale pěkný den“. Může to znít směšně, ale právě schopnost psát také o něčem jiném než o politice zajistila Škromachovi na společenské síti daleko větší popularitu než jeho straně.

Autor: Pavel Otto

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web