Ondráčka: Financování zemanovců je neprůhledné a zahaleno tajemstvím

Strana práv občanů - zemanovci a hnutí Úsvit senátora Tomia Okamury nezveřejňují skoro žádné informace o financování svých předvolebních kampaní, tvrdí organizace Transparency International (TI). Naopak nejotevřenější jsou hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše, ČSSD, TOP 09 a Strana zelených.

Předvolební billboard Strany práv občanů-zemanovců (SPOZ) s tváří prezidenta Miloše Zemana v Praze-Letňanech (5. září 2013).
2.10.2013 13:17   |  

„To neznamená, že je to nějaké velké štěstí a zázrak,“ okomentoval první hodnocení průhlednosti placení kampaní ředitel TI David Ondráčka. Výše zmíněné čtyři uskupení podle něj poskytují nejvíc informací, údaje jsou prý nejucelenější, někdy ale obecné nebo přislíbené.

SPOZ a Úsvit podle Ondráčky odmítly odpovědět na dotazy zaslané TI a nezveřejňují téměř žádné informace o hospodaření a financování ani na svých oficiálních prezentačních webech. Nejhůře podle něho dopadla SPOZ.

Tajemné finance

„Nemá transparentní účet, její financování je velmi neprůhledné a zahaleno tajemstvím,“ prohlásil o kampani zemanovců ředitel Transparency International. Úsvit prý má aspoň transparentní účet.

O něco lépe jsou na tom podle Ondráčky KDU-ČSL, KSČM a ODS. Jejich přístup k informování je však podle něj formalistický, odvolávají se v této věci na zákonné povinnosti a nad jejich rámec jdou omezeně.

Komunisté pořád jednají

Ondráčka poukázal například na úsměvnou odpověď KSČM, že prý o transparentním účtu s bankou jedná a mohl by být příští rok. Bankovní domy ale údajně zřizují taková konta rychle. Transparentní účet nemá ani ODS, prý to pokládá za populismus.

U hnutí ANO poukazuje TI na to, že nezveřejňuje výdaje. V případě ČSSD a TOP 09 zůstávají podle Ondráčky otázkou spolupracující mediální a reklamní agentury. Nejlépe podle něho dopadli zelení, problém u nich TI vidí ve větším množství transparentních účtů.

Ondráčka se pozastavil nad neochotou stran uvádět spolupracující agentury a obchodní podmínky s případnými slevami na inzerci. Je podle něho otázka, zda agentury nedostávají veřejné zakázky od úřadů, které strany kontrolovaly, a pak za to nedávají seskupením slevy. „Netvrdíme, že to tak nutně je, ale zvedáme varovný prst,“ poznamenal šéf TI.


Čtěte také:

Předvolební boj kreativitou neoplývá, zavedeným stranám došly argumenty

Zelení utratí za kampaň přes 12 milionů, sází na sociální témata

Nejdražší kampaň? Ta od Ogilvy pro evropské volby

Autor: čtk, vag

Komentáře

Čtěte také

Moskva: Východ Evropy může poznat, jaké to je být na mušce našich raket

Moskva: Východ Evropy může poznat, jaké to je být na mušce našich raket

Moskva bude nucena odpovědět na americký protiraketový štít v Evropě, řekl dnes ruský prezident Vladimir Putin během návštěvy Řecka. Rumunsko a Polsko, kde jsou nebo budou systémy… více

Komerční prezentace
Mobilní web