Pražské nízkoemisní zóny nevzniknou dřív než obchvat

Pražské nízkoemisní zóny nevzniknou dřív než obchvat
7. prosince 2015 • 16:52
Nízkoemisní zóna nevznikne v hlavním městě dřív, než bude dostavěn Pražský okruh. Proti jejímu vyhlášení před dokončením okruhu se postavilo asi 20 z celkem 57 městských částí. Vyhláška o zřízení nízkoemisní zóny měla začít platit od 1. ledna 2016 a v praxi měla začít fungovat od ledna 2017. Kdy bude v provozu nedokončená část Pražského okruhu, zatím není jasné. Do zóny by směla vjet pouze auta splňující emisní podmínky.

„Máme za sebou připomínkové řízení a řada městských částí dala výtku, že bez vnějšího okruhu pro ně nízkoemisní zóny nejsou akceptovatelné. Jsou to především městské části na pravém břehu Vltavy,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Právě odpor části radnic přiměl město odložit spuštění zóny. Podle Dolínka šlo o malé i velké městské části, mezi nimi jmenoval například Prahu 9 nebo Prahu 14. „U nich by byly objízdné trasy po stávajících komunikacích, které nemají parametry okruhu. Myslím si, že bojovat s městskými částmi je zbytečné, proto vyhlášku připravím a následně předám paní primátorce, aby ji protáhla legislativním procesem,“ řekl Dolínek.

Zóna by měla platit na území vymezeném zhruba vnitřním městským okruhem. Vyznačena bude na vjezdu i výjezdu dopravními značkami a bude platit v celé označené oblasti, žádná z ulic uvnitř nebude mít výjimku. Na dodržování vyhlášky by měli dohlížet policisté a strážníci. Ti budou moci udělit blokovou pokutu do 2000 korun.

Výjimky pro rezidenty

V první fázi měly mít do zóny povolení vjet vozy splňující normu euro 3, která je závazná pro dieselová auta vyrobená po roce 2001 a pro benzinová vyrobená po roce 1993. Každé auto by muselo mít speciální plaketu nalepenou na předním skle. Hranice zóny nebude „neprolomitelná“, výjimku dostanou například rezidenti nebo záchranáři.

Jak bude ale nakonec přesně fungovat, není jasné, znění vyhlášky totiž může město v čase měnit.

V rámci výstavby Pražského okruhu chybí dokončit část od D1 do Běchovic a na severu úsek od Ruzyně přes Suchdol či Březiněves. Investorem stavby je stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Stavbu dosud blokují protesty obyvatel v Běchovicích nebo v Suchdole.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!