Prezidentská kampaň: agentury se těší na zisk | E15.cz

Prezidentská kampaň: agentury se těší na zisk

Prezidentská kampaň: agentury se těší na zisk
peníze
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Pavel Otto

Na kampaně prezidentských kandidátů padnou minimálně miliony, spíše ale desítky milionů korun. Shodují se na tom odborníci na reklamu, marketing a PR, které deník E15 oslovil. I když by část politiků tyto výdaje ráda zastropovala, žádné omezení dosud neplatí. ČSSD navrhuje limit 15 milionů.

„Určitě to bude dobrá příležitost, jak si vydělat. Rozhodně bych byl pro, aby se náklady omezily. Jinak to bude vyhazování peněz jako v posledních parlamentních volbách, jakkoli ten celkový objem bude určitě nižší,“ řekl Jiří Mikeš, který přednáší komerční komunikaci na pražské VŠE. Podle něho nelze vyloučit, že se mezi kandidáty objeví vlivní podnikatelé. „Anebo budou skrytě podporovat některé osobnosti. Tady je velké riziko propojení politiky a byznysu,“ konstatoval.

Podle politologa Tomáše Lebedy by se měly omezit výdaje všech volebních kampaní. „V posledních letech jsou stále vyšší. Nepředpokládám, že se tento trend obrátí,“ uvedl. Sama organizace prezidentských voleb přijde stát asi na 650 milionů. Počítá s tím návrh zákona, který je „technicky“ zajistí.

Taháky kampaně: kritika vlády či partají

Budou někteří z kandidátů na prezidenta slibovat například nižší daně na potraviny, byty pro mladé nebo vyšší důchody? Může to znít absurdně – hlava státu žádné exekutivní pravomoci nemá – je to ale možné. Přitom nemusí jít o úplně planá hesla. Levicový prezident může vetovat zákony pravicové koalice. „Hlavně u stranických kandidátů z opozičních řad to budou národní, chcete-li celospolečenská, témata související s kritikou vlády. Tady dojde k propojení s krajskými a senátními volbami,“ odhadl politolog Tomáš Lebeda.

„Je to předčasná otázka, právě nemáme žádnou strategii. Je ale pravda, že k určitému propojení by dojít mohlo, protože volby se uskuteční krátce po sobě,“ řekl deníku E15 místopředseda ČSSD Jiří Dienstbier. Zároveň odmítl spekulovat, zda by sám na prezidenta kandidoval.

A co by mohl nabízet pravicový uchazeč o Hrad, konkrétně za občanské demokraty? Třeba podporu tuzemských firem v cizině či hájení českých zájmů v Bruselu. Naopak šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg by se zase zasadil o větší příklon země k jádru EU. A nestraníci jako Jan Fischer mohou využít znechucení veřejnosti z partají a zdůrazňovat význam apolitického prezidenta. Kandidovat se chystá i Jana Bobošíková. Pokud jde o stranické kandidáty, nelze vyloučit, že především ODS a ČSSD budou čekat na výsledky podzimních voleb, a pak témata ještě „doladí“.

Kdy klání odstartuje, si v současnosti netroufá nikdo odhadnout. Například před parlamentními volbami začíná „horká“ část kampaně dva týdny před vysíláním televizních a rozhlasových spotů. Ve veřejnoprávních médiích na ně budou mít zdarma nárok i kandidáti na prezidenta, a to v době začínající 16 dnů a končící 48 hodin před volbou.

Jak se bude volit

Volbu prezidenta vyhlásí předseda Senátu, a to nejpozději 90 dní před samotnými volbami. Ty se uskuteční nejpozději 30 dní před 7. březnem 2013, kdy skončí mandát Václavu Klausovi. Volba bude probíhat stejně jako do Senátu, to jest dvoukolově. Možnost navrhovat kandidáta – občana ČR staršího 40 let – má skupina 20 poslanců či 10 senátorů nebo ten, kdo je starší 18 let a podá návrh s 50 tisíci podpisy občanů ČR. U prezidentské volby se nebudou vítězi vyplácet peníze za hlasy jako u parlamentních voleb.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!