Stát chystá koncepci veřejné dopravy, klade přitom třaskavé otázky

V útrobách rozlehlé budovy ministerstva dopravy se rodí dokument, který může přinést největší změny ve fungování vlakových a autobusových linek od dob vzniku dnešních krajů. Úřad se přitom chce řídit heslem „veřejná doprava věc veřejná“.

 ilustrační foto
9.3.2014 10:13   |  

Vypracoval proto nejprve takzvanou zelenou knihu, která shrnuje problémy dotovaných i nedotovaných linek a spíše než odpovědi klade otázky. Podle informací serveru E15.cz materiál zítřkem počínaje začnou dostávat krajští hejtmani, univerzity, dopravní experti či dopravci, aby se k němu vyjádřili. „Nejhorší je, když si položíte otázku a pak si na ní odpovíte sám,“ uvedl pro server E15.cz ministr Antonín Prachař.

Teprve po zelené knize a se zahrnutím připomínek vznikne do konce roku takzvaná kniha bílá, která bude představovat novou politiku státu ve veřejné dopravě. Zelená kniha popisuje hlavní problémy, jako je například nefungující integrace a vzájemné uznávání jízdenek, plánování vlakových linek, které často končí na hranicích krajů, vysoké poplatky za vjezd na autobusová nádraží, která bývají v majetku dopravních firem, standardy odbavování cestujících, podobu autobusových zastávek nebo otevírání trhu vlakové dotované dopravy.

Výsledky celé akce přitom mohou být na dnešní poměry až kacířské. Stát v dokumentu například řeší, jakým způsobem dál objednávat a dotovat vlaky. Dnes objednává a platí rychlíky ministerstvo dopravy, o regionální vlaky se starají krajské úřady. Stát ale paradoxně krajům přispívá na vlaky třemi miliardami ročně. Z ministerstva se stále častěji ozývají hlasy, že všechny vlaky na území státu by měl objednávat a platit rezort dopravy. Krajští politici jsou podle zastánců tohoto pojetí až příliš spjatí se starosty obcí a objednávají často ekonomicky nesmyslné spoje, které navíc nenavazují na sousední kraj.

S tím souvisí i případná liberalizace dotované dopravy na kolejích, kterou nové vedení ministerstva prozatím poslalo k ledu. Jedna z nejprovokativnějších otázek proto zní: když se stát nakonec rozhodne pro plnou liberalizace železnice, co bude dělat s národním dopravcem. Bude ještě vůbec potřebovat České dráhy v dnešním podobě? Na druhé straně Prachař dal několikrát najevo, že liberalizaci není příliš nakloněn a fandí silnému postavení Českých drah.


Dále čtěte:

Plán na otevření českého železničního trhu vznikne do srpna

Stát dal ruce pryč od dálnice D8. Gigantický sesuv zatím nesanuje

Jančura chystá žalobu na České dráhy, chce vymáhat škodu 700 milionů

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web