Ťok: Peníze navíc prostě nemám | E15.cz

Ťok: Peníze navíc prostě nemám

Hana Filipová
Martin Čaban

Ministři dopravy patřili v polistopadových vládách vždy k ohroženým druhům. Bývalý šéf české Skansky se ve funkci drží už přes tři roky. „Je normální, že po volebním období někdo skončí. Než úřad poznáte a dokážete využívat pro svou práci, trvá to až půl roku. Tenhle čas já nepotřebuji, pokračuji dál,“ říká sedmnáctý šéf rezortu dopravy Dan Ťok.

Přes tři roky jste ministrem za hnutí ANO, loni jste se stal jeho poslancem, přesto zůstáváte nestraníkem. Nechystáte se to změnit?

Není to na pořadu dne. Ani pro mě, ani mě nijak neoslovilo hnutí ANO. Je důležitější, co člověk udělá, než kam patří se svou stranickou legitimací.

Vládnete stále bez důvěry, premiér tvrdí, že nezáleží, zda vláda důvěru má, nebo ne. Vidíte to stejně?

Když se podíváte do ústavy, nevidíte, jestli je někdo ministr v demisi nebo není. Jsou věci, které chod státu vyžaduje, aby se dělaly. Aby nenastala ještě větší škoda nekonáním. Souhlasím ale, že existují dlouhodobější věci, které, pokud není široká politická shoda, by se možná dělat neměly. Ale vidím jich jenom málo.

Máte něco, co byste udělat opravdu chtěl, ale bez důvěry do toho nepůjdete?

Velmi citlivé téma je změna bodového systému. To je evergreen. Osobně myslím, že je třeba změnu provést. Neříkám systém zpřísnit, ale zjednodušit. Spíše zlehčit pro bagatelní skutky a přitvrdit pro piráty silnic. Ale jak jsem říkal, jde o téma, kterému všichni rozumějí, je to velmi citlivé, a tak je potřeba se do něj teď nepouštět.

Vyjednávání o vládě stále trvá. Jak si představujete optimální model?

Optimální by bylo, kdyby si strany s největším počtem mandátů sedly a řekly: takto to rozdali voliči, pojďme hledat model, ve kterém budeme moci spolupracovat. To se bohužel nestalo. Mám pocit, že se politikaří zleva zprava a že se spíš zvažuje, jaké ztráty nebo výhody to může té či oné straně přinést. Vláda už mohla být – a možná nakonec bude taková, co se dala sestavit před třemi měsíci. A až se tak stane, bude se říkat, že je škoda, že se to neudělalo dřív. Ale rozumím tomu, že se všichni vymezují a zkoušejí, jestli se třeba špatný volební výsledek nedá zlepšit dobrým vyjednáváním. Nicméně také chápu, že člověk, který se o politiku hluboce nezajímá, z toho může být trošku zmatený.

Jednou ze stran, které dostaly vysokou podporu, je SPD. Vy jste ale řekl, že by vám vadilo, pokud by se vláda opírala o hlasy okamurovců. Místopředseda SPD Fiala ale vidí s hnutím ANO 85procentní programovou shodu. Není to celé divné?

Je a není. Je vidět, že jsou otázky, ve kterých se sněmovna shodne, a nejenom z 85 procent. A pak je možná těch 15 procent, která mě vedou k tomu názoru, za kterým si stojím a na nějž mám právo.

Důležité dopravní stavby mohou zrychlit až o třetinu. Sněmovna podpořila předběžné držby pozemků

Nyní ANO jedná především s ČSSD. Říká se, že zrovna vaše ministerstvo může být z těch, které by mohla získat ČSSD, pokud dojde k dohodě. Je to pravda?

Jestli to bude cena za postavení vlády, tak mě to netrápí.

Kolik ministerstev si dokážete představit, že hnutí ANO pustí, dojde-li k dohodě?

To je otázka na vyjednávače. Mělo by to ale být v rozumné paritě s ohledem na volební výsledek. Určitě ne půl na půl. Ale není to věc, kterou bych se cítil oprávněn nějak zásadně komentovat.

Dopravní strategii ČSSD zpracovává Pavel Švagr (současný šéf Správy státních hmotných rezerv a bývalý šéf Státního fondu dopravní infrastruktury – pozn. aut.) Vidíte průniky v programech ANO a ČSSD a jsou tam zásadní třecí plochy?

Nevím, co by v rezortu sociální demokracie chtěla. Určitě vím, že by rádi viděli své lidi na některých pozicích. To pro mě nejsou zásadní věci. Slyšel jsem, jak by vyřešili spoustu věcí, ale když si vzpomenu, co jsem s jejich experty i s panem Švagrem zažil kolem mýta… Dotlačili nás do situace, ze které není nikdo úplně šťastný. A nakonec řeknou, že u toho nebyli.

Na ministerstvu tím, že pokračujete, nedošlo k obměně náměstků. Ale ve fondu dopravy se mění šest z devíti členů, především nominantů ČSSD a KDU. Tady kontinuita není nutná?

Specializovaný úřad i předběžná držba: jak vypadá Ťokův recept na rychlejší stavbu dálnic

Jednoho náměstka jsem odvolal, protože mi přišlo, že je odborů příliš. Co se týká ostatních orgánů, které patří pod rezort dopravy, jako dozorčí rada drah, SŽDC, ČD Cargo či SFDI, tak tam byly nějaké koaliční dohody, podle nichž se posty obsazovaly. Nemyslím, že je to vždy dobře. V té době se s tím nedalo nic dělat a trošku to zabetonovalo situaci. Na fondu dopravy nyní končí členům výboru mandát a vláda by vedení měla převolit. Měli by tam být především odborníci, kteří budou rozhodovat. Stačí hospodářský výbor, který politicky tlačí na to, aby se financovalo to nebo ono. To ve výboru potřeba není.

Budou to pouze jména navržená vládou hnutí ANO v demisi, anebo budete s ostatními stranami hledat shodu na obsazení výboru?

Proč by do toho měly ostatní strany mluvit? Proč by si měly říkat, jestli mají mít nominanty ve výboru fondu dopravy? Ten je tady přece proto, aby poskytl rozpočet na věci, které se mají udělat. Nemyslím si, že by se na výboru SFDI měly odehrávat politické střety o to, kam půjde tato nebo jiná dotace. Prostě když vypíšou tituly, kdo nejlépe splní podmínky, dotaci dostane. Není nutné, aby u toho byl každý politik.

Ale dopravní stavitelství má nějaké priority a ty by se měly určovat politicky. Ale priority jsou dány dlouhodobou koncepcí. Všem je jasná, všichni s ní souhlasí. Takže hádat se uvnitř priorit o nějaké další priority?

Když si to řekneme úplně na rovinu: jde o to, že se někde bude dělat obchvat, někde se budou dávat peníze na údržbu. Navíc SFDI má výbor a dozorčí radu, kterou volí sněmovna. Takže zastoupení politiků tam v každém případě bude.

Výběrové řízení na šéfa SŽDC by nemělo smysl, říká Ťok

Kraje v minulém týdnu oznámily, že od vás chtějí 18 miliard na nové vlaky. Vy máte k dispozici osm. A také chtějí čtyři další miliardy na silnice 2. a 3. třídy. Dokážete ty peníze někde najít?

Na rovinu říkám, nemám. Když ale ministerstvo financí najde tři miliardy, přidáme miliardu z fondu dopravy, aby byly peníze na silnice.

A najdou finance další zdroje?

Uvidíme. U krajů mi vadí ta automaticky natažená ruka. Když přebíraly silnice 2. a 3. třídy, dostaly k nim i rozpočtové určení daní, a přesto stále chtějí další peníze po státu. Protože jsme jim to prý dali podfinancované. Jenže tak jsme to měli všichni, i my, co máme dálnice a silnice 1. třídy.

Mýtné by tomu na silnicích nižších tříd nepomohlo?

Ne, protože instalace systému na dvojkách a trojkách by byla dražší než vybrané mýto. To nedává smysl. Byla to myšlenka minulých koaličních partnerů, já byl vždy proti. Mýto rozšíříme na jedničkách, kde to vydělává a také to pomůže obcím, které ještě nemají obchvaty.

Právě zítra je pro mýto rozhodný den, kdy máte otevírat obálky s nabídkami na systém. Už se nebojíte, že to antimonopolní úřad zastaví?

Bylo tu velmi mnoho tlaku, abychom obálky neotevřeli. Ale vidím jako velmi pravděpodobné, že se to podaří. Myslím, že už nemůže nastat síla, která tomu zabrání. Těším se na technická řešení, která přijdou, i na to, jaké budou ceny. Protože to bude jakási reflexe toho, co se tady posledních 12 let dělalo. Daňový poplatník dostane poprvé možnost zjistit, kolik mýtná služba stojí.

Co bude následovat, až obálky otevřete?

Budeme mít předběžné nabídky. Potom bude čas vyjednávat o cenách i podmínkách, třeba je i dostávat níž a upřesňovat, abychom mohli pokračovat nejvhodnějším způsobem.

Stihnete termín roku 2019? Dokdy máte čas?

Když se to stane, dejme tomu, do září října, jsme pořád v harmonogramu.

Ale existuje předběžné opatření ÚOHS, které vám nedovoluje podepsat smlouvu s vítězem.

Ano. Ale to je u každé větší soutěže.

Nevidíte to jako překážku?

Ne. ÚOHS se bude muset nějak rozhodnout a jsem velmi zvědavý jak. 

V uplynulých pěti letech bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic, uvedl kontrolní úřad. Celá síť měla být dobudovaná už v roce 2010, ale tímto tempem se nestihne ani do státem avizovaného roku 2050, že?

Čísla od NKÚ jsou zavádějící. Za dobu, kdy jsem na ministerstvu, je tempo výstavby vyšší. Za tři roky 75 kilometrů zahájených a téměř 51 zprovozněných plus modernizace D1. Teď je před námi asi 140 kilometrů, co má stavební povolení, je těsně před ním nebo jde o napadené povolení. Když toto rozestavíme, bude to dohromady spousta kilometrů, které by měly být postupně ve dvou až třech letech ukončovány. Pokud se bude stavět a pokračovat ve stejném tempu a pokud tomu pomůže zákon 416 (zákon o urychlení výstavby – pozn. aut.), tak šance dosáhnout termínů, o nichž mluvíme, je poměrně vysoká.

Ťok uzavřel smlouvu na první dálniční PPP projekt v Česku

Kde ten zákon nyní je? Jaké jsou jeho šance na schválení?

V půlce roku by měl být schválený. Všechny strany naznačily, že by to mělo projít. I kdyby to zamítl Senát, dá se přehlasovat a zákon by mohl platit.

Přehlasovat v momentě, kdy vláda nemá důvěru a ve sněmovně nejste schopni získat podporu?

Ale tady nejde o to, jestli to udělala vláda. Jde o to, zda se bude stavět rychleji nebo ne. To přece chtějí všechny strany. Proto jsme to dělali jako poslaneckou novelu, kterou podepsaly všechny kluby. A ne jako vládní návrh, aby se jím někdo chlubil.

Česko stále využívá na stavby silnic dotace z EU. Jaké budou varianty financování po skončení dotační politiky unie? Prosadí se tu konečně PPP projekty?

PPP projekty se přes poloviční podíl nedostanou, je to spíš komplementární záležitost. Rozhodně bych ale nestrašil tím, že dojdou peníze z unie. Než byly ve fondu dopravy evropské zdroje, měli jsme tam kdysi až 100 miliard českých zdrojů. Tak se holt budeme muset dostat do stejné situace a stavět za české peníze. A ačkoliv nebudeme už dostávat tolik z fondu soudržnosti, pořád tu budou zdroje, jako je fond na propojení Evropy CEF, z nějž dnes čerpají finance země jako Německo nebo Švédsko.

Už dvakrát tu pokus o PPP projekt proběhl, nikdy to neklaplo. Proč?

Nikdy se pořádně neudělala příprava a nevybral se poradce. Kromě toho je nutné najít vhodný úsek. Ten, co není úplně exponovaný, ale je potřeba jej zbudovat. Jsem přesvědčen, že se nám teď s poradcem povede do konce roku připravit podmínky, abychom mohli začít soutěžit.

Soukup slouží Zemanovi. Ten vyhlásil válku o Českou televizi, říká její bývalý šéf Ivo Mathé

Podle posledních zpráv by měl být tendr na koncesionáře – soukromého investora, jenž bude stavbu části D4 financovat, zahájen letos v dubnu.

To ještě nebude.

Z jakého důvodu?

To je nějak rychle. To by mě překvapilo. Jen poradce máme jeden dva měsíce. Jestli bude tendr na koncesionáře vypsán ve druhé polovině roku, budu to považovat za úspěch. Navíc tam probíhá ještě majetkoprávní příprava, vykupujeme pozemky, chvíli bude trvat, než dostaneme stavební povolení.

Je pravda, že se chce do tohoto tendru na PPP na D4 zapojit čínská CRRC?

Několikrát mě navštívila čínská velvyslankyně s tím, že se všichni mají zájem zapojit. Vždy odpovídám, aby se přihlásili do soutěže. Oni by samozřejmě chtěli nějakou zakázku bez soutěže, ale to my dělat nemůžeme ani nechceme. Hodláme využít toho, že je poměrně dost volných finančních prostředků, takže by mohlo být velmi zajímavé, jaké dostaneme ceny. Měli jsme konferenci nabízitelů na ministerstvu a v sále pro 150 lidí se stálo. A byly tam i čínské tváře.

Dan Ťok (59)
 Absolvent VUT v Brně kariéru zahájil v První brněnské strojírně. V roce 1996 se stal ředitelem firmy ABB Energetické systémy, po třech letech přešel do Alstom Power, následovala Jihomoravská plynárenská či KKCG Industry. Od roku 2008 šéfoval české pobočce Skansky. Ministrem dopravy je od prosince 2014, od října 2017 je poslancem jako nestraník za hnutí ANO.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!