Ťok podal trestní oznámení kvůli Kapschi, smlouva brání ve vypsání tendru

Ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení týkající se dodatků ke smlouvě se společností Kapsch na desetiletý provoz mýtného systému. Ministr Dan Ťok smlouvu z roku 2006 a její dodatky kritizuje dlouhodobě. Smluvní podmínky, které nepočítaly s přechodem na nového provozovatel po roce 2016, jsou nyní podle úřadu hlavním důvodem, proč se dosud nepodařilo na provoz systému vypsat výběrové řízení.

 ilustrační foto
17.2.2016 14:09   |  

Kritizované dodatky vznikly během působení ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Nejznámější je dodatek umožňující společnosti Kapsch stavět mýtné brány i na úsecích, které získají stavební povolení po vypršení nynější smlouvy na konci letošního roku. Podle ministerstva dopravy se smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě před tím, než úřad trestní oznámení podal.

Otevřeně mluvil Ťok o podání trestního oznámení během mimořádné schůze vlády k mýtu na konci letošního ledna. Tehdy uvedl, že by se nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, uvedl.

Proti nařčení, že původní smlouva Kapsch vůči státu neúměrně zvýhodňovala, se společnost dlouhodobě brání. Argumentuje zejména tím, že definitivní podoba smlouvy byla součástí zadávacích podmínek a se stejným dokumentem tak pracovali všichni čtyři tehdejší uchazeči o provoz elektronického mýtného systému v Česku.

Státu hrozí vysoké ztráty

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.


Čtěte také:

O provoz mýta v Česku má zájem i maďarský výběrčí Toll Services

Ťok: Tvůrce smlouvy s Kapschem vůbec nepočítal, co bude po roce 2016

Ťok: Kapsch asi bude provozovat mýto další dva roky

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Německá maloobchodní skupina Schwarz, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, plánuje investovat letos do obou řetězců zhruba 6,5 miliardy eur (175,6 miliardy korun). Společnost to… více

Komerční prezentace
Mobilní web