Vláda chce řešit problémy s EIA novelou, stavby na posudek čekat nemají

Vláda chce řešit problémy s EIA novelou, stavby na posudek čekat nemají
4. května 2016 • 15:54
Nejdůležitějších 11 staveb by mělo podle speciální novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kterou připraví vláda, dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA, uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Na speciální novele je shoda v koalici a kabinet ji chce předložit poslancům na mimořádné schůzi ke schválení ve zrychleném režimu.

Sobotka se na legislativním postupu shodl na jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a životního prostředí Richardem Brabcem (ANO).

„Na deset hlavních dálničních a jednu železniční stavbu, tedy jedenáct klíčových dopravních staveb, by nám to mělo místo procesu EIA umožnit vydání pouze ověřovacího stanoviska podle stávajícího zákona,“ uvedl premiér k návrhu zákona na tiskové konferenci ve Sněmovně.

Další postup je podle Brabce rozplánován po týdnech. „Příští týden dáme první materiál na vládu a pak předpokládáme, že bychom do konce května předložili vládě hotový návrh té legislativy,“ řekl.

Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

Citelné zdržení

V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí. Vybrané klíčové dopravní stavby jsou podle Sobotky už v pokročilé fázi přípravy. „Hledáme konstruktivní řešení. Je to důležité pro celou Českou republiku nejen z dopravního hlediska, ale i hlediska ekonomického,“ uvedl místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

U ostatních staveb bude podle Ťoka nutné projít celým procesem EIA. „My na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů,“ řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.

Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta pro rozhodování ministerstva životního prostředí rozhodně není nyní pravidlem, dodal.

Na posudek EIA nebude čekat obchvat Budějovic ani Pražský okruh

Obchvat Českých Budějovic nebo dostavba části Pražského okruhu jsou mezi 11 stavbami, které by měly rychle dostat ověřovací stanovisko a nemusely by čekat na nový posudek EIA.

Mezi 11 prioritními stavbami je deset hlavních dálničních a jedna železniční stavba. Kromě obchvatu Budějovic a úseku Pražského okruhu D1 - Běchovice jsou to například také pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku Místku. Na železnici se pak jedná o trať Sudoměřice - Votice.

„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Problémy s posudky dopadů na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

Existuje také několik nových staveb, u kterých se posudek EIA již nemusí opakovat nebo řešit zrychlený proces, proto bude možné je letos či příští rok zahájit. Například jde o stavby D3 Ševětín - Borek, D11 Smiřice - Jaroměř, obchvat Panenského Týnce na D7 a dalších několik desítek kilometrů nových silnic.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!