Astena Group dostala za předváděcí akce dvoumilionovou pokutu

aktualizováno Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila pokutu dva miliony korun společnosti Astena group za klamavé předváděcí akce. Její praktiky označila za agresivní. Je to první pokuta firmě Astena group a je to zároveň nejvyšší pokuta organizátorům těchto akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi. Stejně vysokou pokutu ČOI dala v květnu 2013 za předváděcí akce 1. České reklamní společnosti za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje.

Ilustrační foto
24.2.2016 11:03   |  

Po uložení sankce zaslala inspekce 17. února příslušnému živnostenskému úřadu návrh na odebrání živnostenského oprávnění společnosti Astena group, s.r.o. Podle údajů v obchodním rejstříku má firma sídlo v Jihlavě a její základní kapitál činí 200 tisíc korun. Jednatelem je osmatřicetiletý Josef Grznár z Kladna, firma byla zapsána v dubnu 2013.

Astena group opakovaně lákala spotřebitele na slosování o 100 tisíc korun v hotovosti a v letáku navíc zdůrazňovala, že nejde o předváděcí akci, ačkoli opak byl pravdou. Její dealeři telefonicky kontaktovali vybrané seniory a pod záminkou převzetí dárku je zvali na soutěž o 100 tisíc korun. Žádné losování se na těchto akcích neuskutečnilo. Inspektoři kontrolami prokázali, že účastníci zaplatili několikatisícové částky za pochybný příslib voucheru na nákup libovolného zboží.

Podle ČOI nelze vyčíslit, kolik obětí mají nekalé praktiky této firmy na kontě. Za poslední rok eviduje inspekce více než čtyři desítky podnětů na společnost Astena group, na jejich základě provedla přes dvacet kontrol.

Pořadatelé předváděcích akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. Stále důmyslnějšími triky se snaží také vyhnout jakékoli kontrole. Podle doporučení ČOI je nejúčinnější způsob, jak konání akce zmařit, v rukou spotřebitelů.

Ačkoli pokuta pro Astenu group či dříve pro 1. Českou reklamní společnost jsou v maximální možné výši, nepatří k nejvyšším, které kdy inspekce udělila

„Nenechte se na tyto akce pod žádnou záminkou nalákat a nechoďte na ně, tím nejlépe ochráníte před rizikem podvodu sebe i svoje peněženky,“ doporučil už dříve ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce dala předloni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Údaje za loňský rok budou podle Fröhlicha k dispozici příští týden. Podle dostupných údajů v prvním čtvrtletí nabyly právní moci pokuty za 16 milionů korun, ve druhém za 4,5 milionu a ve třetím za 3,5 milionu korun.

Povinnost dopředu ohlašovat konání organizovaných prodejních akcí mají firmy od ledna 2014. Za předloňský rok ČOI obdržela oznámení o konání 27 600 předváděcích akcí od 66 firem. Podle čísel za loňská tři čtvrtletí se problémoví pořadatelé akcí z trhu stahují. Počty ohlášených předváděcích akcí v ČR se snížily o víc než třetinu, ubylo i firem, které je organizují.

Ačkoli pokuta pro Astenu group či dříve pro 1. Českou reklamní společnost jsou v maximální možné výši, nepatří k nejvyšším, které kdy inspekce udělila. Loni například dala pětimilionovou pokutu pražské firmě Boyde za zprostředkování spotřebitelských úvěrů prostřednictvím telefonu s vysokým tarifem 95 korun za minutu.


Čtěte také:

Šmejdi jsou skutečnými šmejdy aneb Pozor na předváděcí akce

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Většina evropských bank by obstála i za velmi hluboké recese, některé ale i tak budou muset posílit kapitál. Ukázaly to výsledky zátěžových testů, které zveřejnil Evropský… více

Mobilní web