Bém podal trestní oznámení kvůli zastavení stavby Blanky | E15.cz

Bém podal trestní oznámení kvůli zastavení stavby Blanky

Bém podal trestní oznámení kvůli zastavení stavby Blanky
Někdejší primátor Pavel Bém
• 
ZDROJ: E15
28. února 2014 • 08:12
Jedno ze dvou trestních oznámení, kvůli nímž se policie zabývá zastavením prací na tunelu Blanka, podal exprimátor Pavel Bém. Podle Béma bylo přerušení stavby "fatálním selháním vedení města" a Praze prý vznikla škoda "gigantického rozsahu". Informoval o tom deník Právo. Stavba tunelu začala v roce 2007 za Bémova šéfování na magistrátu hlavního města.

Jak Bém vysvětloval deníku, Praze zastavením stavby vznikla škoda v řádu stovek milionů. Další stovky miliónů přičítá zabednění stavby.

Bém se už delší dobu pře se svými nástupci o to, kdo může za prodražování stavby tunelu a prodlužování termínu jeho dokončení. Původně měl být tunel hotov v roce 2011. Již dříve kritizoval současné vedení města za zastavení stavby Blanky s tím, že může dojít k dalšímu růstu nákladů.

Tunel Blanka prošetřují dva útvary

Metrostav přestal na tunelu pracovat začátkem loňského prosince kvůli tomu, že mu magistrát dlužil více než dvě miliardy korun. Praha také jako investor neschválila další postup prací.

Podle magistrátu smlouvy s Metrostavem jsou neplatné. Momentálně Metrostav Prahu žaluje o 2,7 miliardy za nezaplacené faktury. Spor má na stole rozhodčí soud.

Protikorupční útvar není jediným, který Blanku prošetřuje. Už od loňska se o něj zajímá také Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Zatímco podle ÚOKFK mohl být zákon porušen tím, že se práce na tunelu zastavila, podle ÚOOZ zase tím, že se ve stavbě pokračovalo.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!