Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky | E15.cz

Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky

Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky
Počítač, klávesnice, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
18. dubna 2017 • 13:57

Úspěšná neziskovka se nemůže spoléhat na granty, klíčem je dlouhodobá péče o dárce, ať už ty individuální, nebo firemní. Důvodem je mimo jiné velká konkurence mezi jednotlivými projekty, které usilují o dary, a s tím související rostoucí nároky dárců. Zaznělo to v odborném programu veletrhu NGO Market, který pořádá Nadace Forum 2000.

U dárců oblíbené dárcovské SMS jsou z tohoto pohledu problém, protože se jedná o anonymní dar a neziskovka nezískává kontakt. Naproti tomu roste význam dárcovství přes internet, kde dárci prozrazují kontakty. „Je třeba odstraňovat bariéry anonymního dárcovství a budovat vztahové dárcovství,“ říká Libor Marek, který vede Nadaci Neziskovky.cz.

Budování dlouhodobého vztahu s dárcem je jedním z klíčových trendů, jak se neziskovky v Česku snaží hledat udržitelné financování. Dalším je to, že neziskovky hledají vlastní komerční aktivity. „Stírá se rozdíl mezi start-upy, neziskovkami a sociálním podnikáním,“ říká Marek.

Rok jinak: korporátní know-how pro neziskovky

Efektivitě neziskovek významně pomáhá digitalizace. Například česká Amnesty International místo rozesílání papírových potvrzení o darech zavedla elektronické žádanky, přes které si může každý dárce sám nechat vygenerovat potvrzení v pdf formátu k vytištění.

Odpadlo tak mnoho zbytečných hodin administrativy. Při komunikaci s dárci také využívá automatické předvyplňování formulářů. „Dramaticky to zvyšuje úspěšnost fundraisingu,“ tvrdí Jiří Krupa, vedoucí oddělení péče o dárce Amnesty International. „Spousta lidí začíná přispívat na internetu. Už nepotřebujeme obvolávat tisíce lidí,“ dodává Krupa.

Podle Marka se budou muset neziskovky těmto trendům přizpůsobit. A to nakonec i ty, které dosud spoléhají na tradiční grantové financování. „Spousta organizací si s tímto přerodem neumí zatím poradit. Budou se to muset naučit,“ říká Marek.

Největší firmy světa chtějí do digitalizace výroby nalít 900 miliard dolarů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!