Dlouho se neohřál. Šéf ŘSD Jan Kubiš po čtyřech měsících končí

aktualizováno Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš po čtyřech měsících ve funkci končí. Ředitelství povede šéfka správního úseku a bývalá ředitelka strategie a komunikace Agrofertu Soňa Křítková, dokud se ve výběrovém řízení nepodaří najít nového generálního ředitele. Řekl to ministr dopravy Antonín Prachař. Podle něj Kubiš odstoupil poté, co zvážil požadavky, které na něj do budoucna ministerstvo dopravy vzneslo.

Jan Kubiš
29.7.2014 12:16   |  

„Úkoly, které byly stanoveny do budoucna, se kterými se chceme vypořádat, vedly k tomu, že pan generální ředitel navrhl rezignaci,“ řekl Prachař k odstoupení Kubiše. Rezignaci, kterou ministr přijal, Kubiš nabídl při pravidelné pondělní schůzce. Rozhodnutí šéfa ŘSD bylo podle ministra překvapivé.

Mezi úkoly, které má ŘSD do konce roku splnit, patří podle Prachaře řada tendrů na významné stavební zakázky a restrukturalizace závodů ŘSD s cílem omezit počet krajských správ. Příkladem je uvažované sloučení správy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Nové vedení se rovněž bude muset vypořádat s problémy z minulosti, kterými je podle ministra opakované porušování rozpočtové kázně a zadávání víceprací na stavbách v rozporu se zákonem. Těchto úkolů je hodně, dodal ministr s tím, že rezignaci Kubiše rozumí.

ŘSD se v poslední době potýká s mnoha personálními změnami, které vzešly ze sporů bývalého vedení ŘSD s odvolanou vedoucí úseku kontroly kvality Miloslavou Pošvářovou. Poukazovala na nekompetenci a korupční prostředí ve státní organizaci a nakrátko se stala poradkyní ministra Prachaře. Ten chtěl situaci v ŘSD změnit kompletní výměnou vedení ŘSD, kterou měl na starosti právě Kubiš.

Kubišovo působení na ŘSD šéf dopravy hodnotil pozitivně. Za Kubišovy úspěchy považuje zahájení prací na dostavbě hradecké dálnice D11 nebo pokrok v přípravě na odstranění sesuvu na dálnici D8.

Bez zlatého padáku

Čtyřiačtyřicetiletý Kubiš ve funkci oficiálně skončí 1. srpna. Poté mu poběží dvouměsíční výpovědní lhůta a bude mít rovněž nárok na standardní odstupné, dodal Prachař. Zlatý padák spojený s konkurenční doložkou šéf státního silničního investora nedostane, uvedl Prachař. Ten Kubišovi nabídl nižší pozici v ŘSD, kterou ale odstupující šéf ředitelství odmítl.

Ministr Prachař se podle svých slov neobává toho, že by další personální změna ohrozila chod ŘSD, které v současnosti pracuje na spoustě dálničních oprav. „Odchodem jednoho člověka se nic nemění, vedení pracuje dál a úkoly budeme plnit,“ řekl pro Českou televizi Antonín Prachař.

Spousta úkolů

Prachař obměnil vedení ŘSD na konci března. Jan Kubiš nastoupil na pozici ředitele po tom, co skončil pověřený ředitel Jiří Mayer. Kubiš měl začít pracovat na nové struktuře ŘSD a budovat vlastní tým expertů.

Hlavním úkolem Kubiše mělo být maximální dočerpání evropských peněz z operačního programu Doprava. Ke konci je třeba dotáhnout řadu velkých projektů, jako je rekonstrukce dálnice D1, dostavba D8 a D3 a urychlená příprava R35, která má dublovat dálnici D1 při cestě z Čech na Moravu. K největším problémům patří spor ŘSD a firmy Eurovia o to, kdo je zodpovědný za řadu vad na zvlněné dálnici D47 u Ostravy.

Ředitelkou bude exmanažerka Agrofertu

Jihočech Kubiš přišel ze společnosti Atos IT Solutions and Services. Podle zjištění serveru E15.cz předtím pracoval jako finanční ředitel v nadnárodní společnosti Ness, která se zabývá vývojem a distribucí IT systémů pro firmy. Podle údajů v obchodním rejstříku byl Kubiš skoro dva roky jednatelem české pobočky. Předtím řídil finance ve společnosti Assa Abloy, která vyrábí zámky - v Česku vlastní například značku FAB. Skutečnost, že neměl zkušenosti z oblasti výstavby silnic, nepovažoval ministr dopravy za výrazný handicap. Naopak to podle něj představovalo záruku, že není spojený s lidmi, kteří ŘSD před ním řídili.

Kubiše ve funkci vystřídá Soňa Křítková, která byla ředitelkou strategie a komunikace Agrofertu, ministra financí Andreje Babiše. „Soňa Křítková je druhý statutární zástupce ŘSD, zvažuji, že ji pověřím dočasně řízením a vypíšeme transparentní výběrové řízení na obsazení uvolněného postu. Považuji to za naprosto legitimní postup,“ řekl ministr Prachař.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
ŘSD je státní příspěvková organizace zřízená ministerstvem dopravy. Spravuje dálnice a silnice první třídy, stará se o jejich údržbu a opravy, na starosti má také výstavbu nových dálnic a silnic první třídy.
V majetkové správě ŘSD je celkem 6976 kilometrů dálnic a silnic včetně rychlostních komunikací (údaj z roku 2011).
Současné ŘSD vzniklo k 1. lednu 1997 splynutím Ředitelství silnic ČR, Ředitelství dálnic Praha a Silničních investorských útvarů Prahy, Českých Budějovic, Plzně, Liberce, Pardubic, Brna a Ostravy.
Finanční prostředky na svou činnost čerpá zejména ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ze státního rozpočtu a z evropských fondů.
Generálního ředitele ŘSD jmenuje ministr dopravy.
Organizace opakovaně čelila kritice médií i Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) za nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky. Například koncem loňského září konstatoval NKÚ, že ŘSD chybovalo při najímání právníků či používání služebních aut. V květnu zase kontroloři vytkli ŘSD, že firmě Kapsch, která provozuje elektronický mýtný systém, vyplatilo v letech 2007 až 2011 téměř půl miliardy korun za poplatky, jež nebyly zahrnuty ve smlouvě. ŘSD dále podle NKÚ začalo zjišťovat a vyúčtovávat uniklé mýtné až s tříletým zpožděním.
ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD.
ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Ceny, za které se v Česku dálnice staví, se nicméně podle tvrzení ŘSD podařilo již předloni kvůli rostoucí konkurenci mezi stavebními firmami snížit.
Policie vyšetřuje několik bývalých vysokých manažerů ŘSD kvůli podezření ze spáchání trestných činů. V prosinci 2011 detektivové obvinili exmanažera ŘSD Michala Halu a další lidi z toho, že nevýhodnými pronájmy pozemků a dálničních odpočívadel způsobili státu škodu za stovky milionů korun. Spolu s Halou byli obviněni také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Loni v říjnu Nejvyšší státní zastupitelství stíhání zastavilo s tím, že začalo předčasně.
Dva bývalí šéfové ŘSD Petr Laušman a Alfred Brunclík byli obžalováni kvůli údajně nevýhodnému pronájmu sídla organizace. Letos v květnu napsaly Hospodářské noviny, že k soudu nejspíš nepůjdou, neboť případ z roku 2004 je promlčený.

Čtěte více:

Prachař zahájil obměnu vedení ŘSD, Mayera nahradil Kubiš

Tendry na opravu dálnice D1 stát vypíše v srpnu

Ředitelství silnic vypsalo tendr na stavbu dalšího úseku D1

První tři úseky dálnice D1 budou v srpnu z poloviny opraveny

Ředitelství silnic se nedaří vypisovat velké zakázky. Je na pětině plánu

Autor: čtk, lem

Komentáře

Čtěte také

Šéfka Fed: Měli bychom brzy zvýšit sazby. Ale opatrně

Šéfka Fed: Měli bychom brzy zvýšit sazby. Ale opatrně

Americká centrální banka (Fed) by v příštích měsících měla opatrně zvýšit úrokové sazby, což by odpovídalo nynější situaci, kdy se ekonomika postupně zlepšuje. Řekla to šéfka… více

Komerční prezentace
Mobilní web