Dodavatel: Výměna kabelů v tunelu Blanka potrvá přes osm měsíců | E15.cz

Dodavatel: Výměna kabelů v tunelu Blanka potrvá přes osm měsíců

Dodavatel: Výměna kabelů v tunelu Blanka potrvá přes osm měsíců
Poničené kabely v tunelu Blanka
• 
ZDROJ: čtk

ČTK

Objednávka a následná výměna vadných kabelů v tunelovém komplexu Blanka potrvá více než osm měsíců. Vyplývá to z harmonogramu, který vypracovali dodavatelé. Uvedl to mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec. Kdy práce začnou a kdo je zaplatí, není jasné. Vedení Prahy se o tom s dodavateli pře. Zvažuje dokonce další arbitráž.

Kvůli vodou poničeným technologiím musela Praha nedávno znovu odložit otevření problematické stavby. Tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, vyjde minimálně na 37 miliard korun.

„Dnešního dne jsme odevzdali předběžný podmíněný harmonogram výměny poškozených kabelů, který však předpokládá, že investor či správce stavby vydá k této výměně závazný pokyn,“ uvedl mluvčí. Harmonogram počítá s tím, že 50 dnů potrvá dodávka kabelů, zhruba 3,5 měsíce výměna a další tři měsíce zkoušky. Podle některých informací by práce mohly vyjít na stovky milionů až na miliardu korun. Záležet bude na tom, jakou variantu město zvolí. Možná je totiž pouhá výměna za stejný typ kabelů, nebo instalace proti vodě odolnější technologie.

O případu „Blanka“ čtěte také v rozhovoru: Adriana Krnáčová: Na politiku nemám čas, jsem manažerka

Blanka měla být původně otevřena v roce 2011. Poté vedení města termín několikrát odložilo, mimo jiné na jaro loňského roku, poté na prosinec a naposledy chtěli politici slavnostně pásku přestřihnout letos v dubnu. Podle údajů od ČKD Praha DIZ se ale strategická dopravní stavba neotevře dříve než na konci letošního roku. Před zahájením výměny kabelů bude ale muset vedení Prahy a dodavatelé ještě vyjednat, kdo práce zaplatí.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničené kabely magistrát platit nehodlá. Primátorka minulý týden v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a mluvila o „zločinném spolčení“. Podle ní přehazuje jedna firma vinu na druhou.

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Práce provází řada problémů. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). A hrozí arbitráž s dodavatelem technologií.

Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už čtvrtým rokem
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.

Adriana Krnáčová: Na politiku nemám čas, jsem manažerka

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!