Dráhy vyhrály soud o vydání dat RegioJetu, postup ministerstva byl chybný

E15 exkluzivně Českým drahám se podařilo zvrátit vývoj v kauze citlivých obchodních čísel, které ministerstvo dopravy vydalo konkurenční firmě RegioJet. Městský soud v Praze v rozsudku z poloviny února označil postup ministerstva před více než dvěma lety za chybný a rozhodnutí o vydání čísel zrušil.

ilustrační foto
27.2.2015 6:11   |  

To sice nemění nic na faktu, že obchodní čísla drah byla dávno zveřejněna, národnímu dopravci se tím ale otevírá cesta k vymáhání pokuty na ministerstvu dopravy. Ta může činit desítky milionů korun, vzniklé škody navíc mohou dráhy vyčíslit ještě na řádově více. Necelých třicet tisíc ministerstvo drahám zaplatí jako náklady na řízení.

Žádný jásot ale z kanceláří Českých drah nezní. Soud akciové společnosti s majitelem je citlivá věc a na obou stranách dávno stojí jiné figury než na začátku sporu.

„České dráhy rozhodnutí soudu obdržely a aktuálně ho analyzují,“ uvedl bez dalšího komentáře mluvčí drah Radek Joklík. Otázkou náhrady škody se zatím nezabývá ani ministerstvo dopravy. „Zvážíme podání kasační stížnost proti rozhodnutí soudu,“ doplnil mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Kasační stížnost může směřovat k Nejvyššímu správnímu soudu. Jenže právě díky němu jsou nyní dráhy na koni. Městský soud totiž původně dal za pravdu ministerstvu, názor změnil až na základě závěrů Nejvyššího správního soudu.

Cesta k vymáhání škod na ministerstvu

Celou kauzu se zveřejněním důvěrných údajů rozdmýchal majitel RegioJetu Radim Jančura, když svou žádost v roce 2011 opřel o zákon o svobodném přístupu k informacím. Podnikatel chtěl získat čísla o nákladech ČD a státních dotacích podle jednotlivých tratí za rok 2010. Nejprve s požadavkem neuspěl, podal proto rozklad a tehdejší ministr Pavel Dobeš mu data následně vydal na základě doporučení rozkladové komise.

Aktuální soudní výrok nelze vyložit v tom smyslu, že ministerstvo dopravy obecně nemá právo čísla vydávat. Dráhy ale napadly skutečnost, že je ministerstvo zcela obešlo a nezeptalo se jich na názor. To je podle soudu nepřípustné, neboť u dopravce mohlo být v sázce obchodní tajemství. Přesně tím dráhy od začátku argumetují a dokládají to smlouvou s ministerstvem z roku 2009.

RegioJet, který byl u soudu přítomen jako takzvaná osoba zúčastněná, postup ministerstva hájí. „Závěr soudu je velmi formalistický. Ministerstvo dopravy v době poskytnutí informací vědělo, že ČD tyto informace za své obchodní tajemství označují, avšak správně provedlo vlastní zhodnocení situace a dalo přednost právu veřejnosti na kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky,“ sdělila serveru E15.cz právní zástupkyně RegioJetu Markéta Jančurová.

Dopravní schizofrenie
Ministr dopravy Dan Ťok a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek pikantní soudní spor o čísla zdědili po svých předchůdcích. Žalobu dráhy podávaly ještě za Petra Žaludy, kterého postup ministerstva notně rozčílil. Dráhy nepředvádějí okázalý vítězný tanec, neboť Krtkova pozice je vratká a jeho osud drží v rukou ministr. Celá věc dobře ilustruje schizofrenii v rezortu. Dráhy žalují ministerstvo dopravy jako nezávislý správní úřad, zároveň se ho ale musejí bát jako majitele. Pokud ale chtějí jednat dle zákona s péčí řádného hospodáře, nemohou konat jinak.

Čtěte také:

Výpočet zlevněného jízdného zvýhodňuje České dráhy, stěžuje si RegioJet

RegioJet nabízí, že nahradí České dráhy a nebude chtít dotace

Dráhy dají miliardu do modernizace vagonů. Na nové chybí peníze

České dráhy nakoupí z Rakouska starší vagony za 267 milionů

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína plánuje umístit více robotů do svých továren a do roku 2020 chce patřit mezi deset zemí s největší automatizací svého průmyslu. Uvedl to Mezinárodní svaz pro robotiku (IFR) v… více

Mobilní web