Exšéf Tatry Adams neuplácel, rozhodl soud | E15.cz

Exšéf Tatry Adams neuplácel, rozhodl soud

Exšéf Tatry Adams neuplácel, rozhodl soud
Phoenix představil šéf Tatry Ronald Adams
• 
ZDROJ: čtk

nos

Brněnský městský soud dnes zprostil bývalého šéfa automobilky Tatra Kopřivnice Ronalda Adamse obžaloby z korupce. Hrozilo mu až pět let vězení za to, že údajně nabídl úplatek 20 milionů korun někdejšímu náměstkovi ministryně obrany Martinu Bartákovi. Barták měl za to firmě zajistit lukrativní zakázku. Podle soudkyně Šárky Dufkové se trestný čin nestal. Verdikt zatím není pravomocný. Státní zástupce se proti němu může odvolat ke Krajského soudu v Brně.

Američan Adams působil v Tatře v různých funkcích od roku 2001, původně jako zástupce amerických akcionářů v dozorčí radě. Od roku 2006, kdy automobilku čtyři čeští a zahraniční investoři ovládli, byl Adams generálním ředitelem a předsedou představenstva. Kvůli dluhům ale Tatra v březnu skončila v dražbě a nyní má nové majitele.

Adams čelil obžalobě z korupce. Podle obžaloby nabídl na veletrhu IDET v roce 2009 v Brně tehdejšímu náměstkovi ministra obrany Martinu Bartákovi úplatek 20 milionů korun za to, že zajistí armádní zakázku pro firmu Tatra. Americký manažer vinu odmítl, Bartáka prý na veletrhu jen potkal a pozdravil.

„Pravdu znají jen Adams s Bartákem. U soudu vycházíme pouze z předložených důkazů. Dokazování v kauze bylo sice obsáhlé, na vynesení odsuzujícího verdiktu to ale nestačilo,“ uvedla soudkyně. Adams vinu od počátku popírá. O Bartákovi, který jej obvinil z korupce, dnes otevřeně řekl, že je lhář a vše si vymyslel, aby znesnadnil objasňování jiných událostí, které jsou s ním spojeny. U pražského soudu čelí Barták obžalobě v jiné kauze, kdy prý žádal o úplatek.

Historie armádní zakázky na vozy Tatra
Únor 2003 V médiích se objevily informace o plánech na obnovu vozového parku české armády. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík (ČSSD) hovořil o nákupu 633 těžkých terénních automobilů za 6,013 miliardy korun a 583 středních vozů za 1,683 miliardy korun.
Únor 2004Tehdejší náčelník generálního štábu Pavel Štefka uvedl, že armáda bude potřebovat tisícovku středních nákladních automobilů. Štefka preferoval jako dodavatele Tatru.
7. června 2005Štefka potvrdil, že automobily bude možné nakoupit bez výběrového řízení. Kromě Tatry se přitom o případnou dodávku ucházely i Renault, Iveco nebo Mercedes.
15. července 2005Armáda se definitivně rozhodla pro nákup automobilů Tatra. Podle ministra obrany Karla Kühnla (US-DEU) analýza potvrdila, že nákup může být bez tendru, protože jde o strategický materiál. První fázi, ve které měla armáda dostat asi 550 automobilů, schválila v září také vláda.
15. prosince 2006Ministr obrany Jiří Šedivý a předseda představenstva kopřivnické automobilky Tatra Ronald Adams podepsali smlouvu o nákupu 556 vozů za 2,6 miliardy korun.
Duben 2007Tatra vypověděla údajně kvůli špatné kvalitě smlouvu společnosti Praga, jež měla dodávat nápravy a převodovky. Praga patřila mezi pět subdodavatelů, kteří byli ve smlouvě vyjmenováni a měli zaručený podíl na dodávkách. Praga se pak na Tatře neúspěšně domáhala náhrady škody za ušlý zisk.
31. května 2007Tatra představila nový vůz T-810. Poté začaly armádní zkoušky. MO zároveň oznámilo, že pokud by podíl českých dodavatelů příliš klesl, musela by továrna zajistit dodatečné offsety. Odřeknutím Pragy se podíl českých firem, který byl důležitý pro zadání zakázky Tatře, významně snížil.
Leden 2008Šéf Tatry Adams se podle MfD sešel s majitelem zbrojařské firmy MPI Group Michalem Smržem, přítelem náměstka ministra obrany Martina Bartáka. Smrž údajně tlumočil vzkaz z ministerstva, že zaplatí-li Tatra, problémy s Pragou pominou.
26. února 2008Barták se v USA sešel s bývalým velvyslancem a předsedou dozorčí rady Tatry Williamem Cabanissem. Na schůzce, s jejímž obsahem vyšel Cabaniss na veřejnost až na podzim 2010, Barták prý nabídl, že za peníze problémy s Pragou zmizí. Barták to popřel, Cabanissovu verzi potvrdil manažer Tatry Duncan Sellars.
28. března 2008Armáda začala přebírat nové vozy, poslední 17. prosince 2009; celkem 588 vozů v sedmi modifikacích.
12. dubna 2008ČT uvedla, že se v kontraktu angažoval i bývalý voják Pavel Stošek, který získal skoro 30 milionů korun. Jeho smlouvou se později zabývala policie, která ale případ odložila. Když se v listopadu 2010 v médiích objevily informace o schůzce Cabanisse s Bartákem v USA, šéf společnosti Praga Export Petr Ptáček prohlásil, že Cabanissovo svědectví má odvést pozornost od Stoškova případu.
12. listopadu 2010Cabaniss MfD popsal obsah schůzky s Bartákem z února 2008. Případem se začala zabývat policie. Barták, jenž byl v té době náměstkem ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09), odešel po zveřejnění informací na neplacené volno. Koncem března 2011 pak z MF odešel úplně.
30. listopadu 2011Policie kvůli zakázce obvinila Bartáka a Smrže. Oba po zástupcích automobilky údajně požadovali pět milionů dolarů (asi 100 milionů korun).
20. srpna 2012Policisté obvinili Adamse z podplácení; na brněnském veletrhu v roce 2009 údajně nabídl tehdejšímu náměstkovi MO Bartákovi úplatek za to, že úřad v budoucnu zadá Tatře další armádní zakázky.
23. srpna 2012V rozhovoru pro LN Adams připustil slova o dvacetimilionovém úplatku, prý ale jen testoval situaci. Ke kauze dále uvedl, že v únoru 2008 vedl několik jednání se Smržem, který mu údajně tlumočil žádost o úplatek z vysokých míst za bezproblémové dokončení dodávky.
31. ledna 2013Žalobce podal obžalobu na Smrže (z pokusu o podvod) a Bartáka (z přijímání úplatku).
12. dubna 2013Státní zástupce podal k soudu návrh obžaloby Adamse. Vinil jej v ní z korupce. Soud začal 2. července.
1. října 2013Soud zprostil Adamse obžaloby z korupce.

Autor: nos
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!