Fond: Šéf auditu musel odejít z DPP, aby snad nepřišel ještě na něco jiného

Fond: Šéf auditu musel odejít z DPP, aby snad nepřišel ještě na něco jiného
12. prosince 2013 • 11:40
Vyloučení ředitele interního auditu Lukáše Wagenknechta z pražského dopravního podniku (DPP) bylo účelové, tvrdí Nadační fond proti korupci. Wagenknecht zpracovával podrobný audit dostavby trasy metra A, jejímž správcem je společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). Ta je podle fondu přímo spjatá s vládnoucí stranou Prahy TOP 09. Dopravní podnik tyto informace odmítá.

Wagenknecht se snažil v auditu dostavby metra určit příčiny závažných pochybení a odpovědnost za jejich vznik. „To bylo nejpravděpodobnější příčinou, proč se ho někdo pokusil vytlačit z dálnice a on se dostal následně pod policejní ochranu,“ připomíná fond.

Nejdříve pokus o vytlačení z dálnice, teď výpověď. Auditor dostavby metra A končí

Auditora, kterého DPP propustil den před uplynutím zkušební doby bez vědomí dozorčí rady, fond označuje za člověka, který se snažil důsledně, nezaujatě a objektivně řešit interní problémy. Generální ředitel Jaroslav Ďuriš ho propustil, „aby snad nepřišel ještě na něco jiného“.

Společnost IDS podle fondu zaměstnává na zakázce dostavby metra předsedu pražské TOP 09 Františka Laudáta a radní pro dopravu za TOP 09 Jiří Pařízek byl ještě do června letošního roku ekonomem IDS. Podle informací fondu má Ďuriš kvůli Pařízkovu vlivu velmi omezený prostor při rozhodování.

„Dopravní podnik Praha zásadně odmítá informace, které byly v souvislosti s ukončením pracovního poměru pana Wagenknechta zveřejněny na webových stánkách Nadačního fondu proti korupci. V této souvislosti nebudeme tyto nepřesné a zavádějící informace nijak komentovat,“ sdělil tiskový mluvčí podniku Jiří Štábl.

Méně peněz na dostavbu metra
Ministerstvo dopravy minulý měsíc oznámilo, že na rozšíření metra A kvůli chybám v zadávacích řízeních, přidělilo jen 7,4 miliardy korun. Resortu se nelíbí zejména to, že podnik při výběru stavebních firem upřednostňoval společnosti s vysokým obratem. DPP mohl získat takřka devět miliard. Celkové náklady na prodloužení trasy se odhadují na 22,5 miliardy. Dopravní podnik však tvrdí, že rozhodnutím ministerstva o žádné peníze nepřijde. Kromě těchto peněz má pražský magistrát s Evropskou investiční bankou domluvený úvěr ve výši 11 miliard korun, který zřejmě využije celý.

Wagenknecht byl ředitelem interního auditu od května letošního roku, generální ředitel ho propustil na konci října. Svůj krok zdůvodnil tím, že například ve Wagenknechtově zprávě pro představenstvo byly faktické chyby.

„Důvodů bylo víc, ale nechtěl bych je všechny vyjmenovávat. Nicméně jedním z nich bylo třeba to, že jsem se až na poslední chvíli dozvěděl, že interní audit nebude hotov v domluveném termínu,“ řekl tehdy ČTK Ďuriš. Audit měl být původně hotov koncem října.

Wagenknecht, který zvítězil ve výběrovém řízení, má zkušenosti z působení v Českém institutu interních auditorů a think tanku Good Governance.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!