Hejného metoda se šíří po školách. Naučí se české děti počítat? | E15.cz

Naučí se české děti počítat? Inovativní metoda výuky se šíří po školách

25. prosince 2016 • 16:00

Už třetina základních škol nabízí inovativní Hejného metodu výuky matematiky. Mohla by zlepšit výsledky českých žáků v matematice.

Hejného přístup k výuce matematiky vládne každým školním rokem většímu počtu tříd. Před dvěma lety nabízelo výuku matematiky Hejného metodou podle údajů České školní inspekce pětina základních škol. „Nyní se odhaduje, že to bude více než třetina,“ uvedl Jan Šedo ze společnosti H-mat, která metodu ve školství šíří. „Naše společnost proškolila deset tisíc lidí,“ dodává.

Ministerstvo školství dříve udělilo metodě grant na semináře pro učitele. Kromě Nadace Karla Janečka společnost podporuje Nadace Depositum Bonum nebo slovenská Nadácia ESET.

Veřejné školství vůbec neví, jaké si klade cíle, říká Ondřej Šteffl

Metoda profesora Milana Hejného staví do popředí objevování a budování přirozených matematických schémat. Místo nefunkčního drilu klade důraz na skutečné porozumění. Učebnice Hejného matematiky pro první stupeň schválilo ministerstvo školství v roce 2007.

V současnosti mají potřebnou doložku i první tři ze sedmi dílů učebnic pro druhý stupeň. Experti volají po změně výuky matematiky mimo jiné proto, že výsledky českých žáků se v tomto předmětu zhoršují. Ministerstvo školství výslovně neudává, jakým postupem mají školy učit, vyslovuje ale Hejného metodě podporu a „považuje ji za přínosnou“.

Umíme učit matematiku? Co když maturanti znovu pohoří?

Podle expertky na školství Jany Strakové je živelný způsob, jakým se výuka matematiky na základních školách mění, v pořádku. „Není dobré nutit učitele násilně do něčeho, v čem se někteří z nich necítí pohodlně,“ myslí si Straková.

Hejného metoda se dostala i do dětské vzdělávací hry pro tablety Matemág, která zvítězila v letošním kole grantového projektu Komerční banky. Hra získala 300 tisíc korun „na rozjezd podnikání“.

Již v létě na vývoj Matemága přispěli drobní dárci s pomocí Nadace Karla Janečka přes Hithit 400 tisíci korun. Celkové náklady na vývoj aplikace se budou blížit milionu korun. „Věříme, že zbylých 100 až 150 tisíc najdeme mezi sponzory a díky předobjednávkám,“ uvedl Jan Šedo.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!