Nezákonná reklama na léky se kvůli pokutám prodraží | E15.cz

Nezákonná reklama na léky se kvůli pokutám prodraží

14. února 2017 • 09:00

Kontroloři přitvrdili v pokutách za vadnou reklamu na léčivé přípravky. Sankce přesahující půl milionu korun přestávají být výjimkou.

Už třetí pokuta za porušení pravidel reklamy na léky překročila za poslední čtyři měsíce půl milionu korun. Přitom dříve byly tak vysoké pokuty výjimkou, od roku 2008 do roku 2015 padly jen tři.

Poslední případ je firma Edukafarm. Podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) pochybila, když propagovala přípravek Vitamin C – Injektopas 7,5g. Na konci ledna kvůli tomu pravomocně padla pokuta ve výši 800 tisíc korun.

Edukafarm měl podle rozhodnutí porušit pravidlo, že léky vydávané na recept nesmějí být předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost. Vyplývá to z přehledu sankcí zveřejněného na webu SÚKL.

Lék na obezitu je zneužíván jako droga, vláda chce zpřísnit jeho výdej

Již dříve ústav informoval, že zaznamenal propagaci nitrožilní léčby extrémně vysokými dávkami vitaminu C, cílenou na onkologické pacienty. Upozornil přitom, že takové podávání vitaminu C je dosud neschválená a ještě „nedostatečně ověřená léčba“.

Jen za letošní leden nabyla právní moci rozhodnutí SÚKL o pokutách za špatnou reklamu ve výši 1,2 milionu korun. Od října činí jejich objem už 3,2 milionu korun. Nynější vysoké pokuty ovšem nejsou dané tím, že by v posledních měsících firmy udělaly více prohřešků. Řízení se často vlečou několik let.

V prosinci padla rekordní milionová pokuta pro italskou firmu Guna, která podle rozhodnutí SÚKL v rozporu se zákonem o regulaci reklamy propagovala homeopatika, která v Česku nebyla registrovaná. V říjnu dostala sankci 950 tisíc korun firma Valeant za to, že v letech 2008 až 2011 lékaře motivovala provizemi k předepisování konkrétních přípravků.

Výrobce homeopatik dostal rekordní pokutu

Už při svém nástupu do funkce v roce 2014 ředitel SÚKL Zdeněk Blahuta avizoval, že dohled nad reklamou na léčivé přípravky musí zesílit. „Když někdo porušuje ustanovení v oblasti zákona o regulaci reklamy, dochází k porušení kritického přístupu a principů bezpečnosti při předepisování a užívání léčivých přípravků. To je velký problém, může dojít k poškození lidského zdraví,“ uvedl tehdy Blahuta.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!