Nízkoemisní zóny na obzoru: města mohou zakázat vjezd „neekologickým“ autům | E15.cz

Nízkoemisní zóny na obzoru: města mohou zakázat vjezd „neekologickým“ autům

Nízkoemisní zóny na obzoru: města mohou zakázat vjezd „neekologickým“ autům
6. února 2013 • 17:18
Vznik takzvaných nízkoemisních zón v českých městech se blíží. Už do roka by mohly obce zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Pravidla pro zavedení nízkoemisních zón včera schválila vláda.

Podobný zákon už jednou vetoval prezident Václav Klaus, podle nějž by jako nepřímý efekt zhoršil právní i podnikatelské prostředí. „Právo výjimek, které by mohly obce udělovat, vytvářejí prostor pro korupci a voluntarismus,“ tvrdil Klaus.

Tentoktát by už zákon ale mohl projít. Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzínovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie.

Každé kategorii bude přirazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí. Ty podle ministra životního prostředí Tomáše Chalupy získají polovinu výnosu z této částky a druhá polovina poputuje na účty Státního fondu dopravní infrastruktury, který zajistí jejich tisk.

Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let. Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.

Označení nízkoemisních zón by mělo vycházet z emisních norem, které pro automobily platí. Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Vozy se zážehovými motory by měly dostat plaketu, pokud plní Euro 1 a poté Euro 4, se vznětovými motory pak za splnění každé emisní normy.

Vyplatí se to?

Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si ale napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.

„Náklady vyvstávající ze zvýšené administrativní zátěže budou dosahovat cca 700 tisíc korun na jeden obecní úřad obce s rozšířenou působností v prvním roce po zavedení institutu nízkoemisní zóny. Tyto náklady budou plně hrazeny z prodeje emisních plaket,“ uvedlo ministerstvo.

„Naše snaha je, aby obec byla nadána širokou kompetencí a mohla na svém území rozhodnout jaké podmínky zvolí,“ zdůvodnil rozhodnutí vlády Chalupa. Obce si podle něj budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společná naopak bude systém registrace a podoba plaket, dodal.

Autor: ČTK, jih
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou