Odpudivý výlet do Jetelína | E15.cz

Odpudivý výlet do Jetelína

Odpudivý výlet do Jetelína
4. srpna 2016 • 12:20
Televize Prima spustila první nový seriál sezony. Jetelín je nepovedeným pokusem o formát sitkomu, který ale tvůrce vůbec nepochopili.

Existence sitkomu v české televizní tvorbě patří k tomu nejsmutnějšímu, co se v tuzemské polistopadové zábavě děje. Po zvěrstvech typu Nováci či Rudyho má každý rád novou výraznou kapitolu této tragédie napsala televize Prima pokusem o sitkom nazvaným Jetelín. Pokusem zcela nepovedeným, navíc hrubě nezábavným.

Formát sitkomu má dva základní pilíře. Nejsou jím umělý smích ani papundeklové kulisy, což tvůrci Jetelína zjevně za esenci žánru považují a nacpali sem toho přehršel. Naopak skutečný sitkom se neobejde bez vnitřně bohatých postav a bez zcela strojového naplnění zákona 3 krát 3. Tento zákon sitkomu hlásá, že každá epizoda musí mít tři dějové linky a každá z nich tři dějství (viz všechny díly prototypických sitkomů jako Show Jerryho Seinfelda nebo Přátelé). Kdo toto nepochopil, nedokáže sitkom napsat, což tvůrci Jetelínu potvrzují každou epizodou.

Každý díl seriálu se točí kolem jediné výchozí situace, v níž se jednotlivé postavy tak nějak porochňají. Na dvacet minut to je žalostně málo, což tvůrci asi sami chápou a situaci „zachraňují“ pomalým tempem každé scénky a natahovanými dialogy, jež mají k zábavnosti a říznosti asi tak daleko jako pohřební promluva.

S tím ostatně souvisí i prázdnota charakterů. Čtveřice hlavních hrdinů nežije žádný život, ale naplňuje nějaké naivní představy o sitkomové postavě. Máme tu vědátorského podivína, bodrého (a samozřejmě mírně silného) hospodského, dobráckého mamánka a děvče, které všichni tři milují. Také vám okamžitě naskakuje třeskoprský kvartet? Však obyvatelé Jetelína Myšpulína, Bobíka, Pinďu a Fifinku evokují každým okamžikem, jen příhody Jetelínských jsou mnohem plošší než ty na 11 stránkách Čtyřlístku.

Ještě zrůdnější než samotná nefunkčnost a nezábavnost dílka pak jsou nenápadné vzkazy pro diváky, které tvůrci seriálu vysílají. V první epizodě se například za vizi zářné budoucnosti předkládá stěhování do Irska, kde hrdinka počká, až „exne nějaká stará bohatá Irka a odkáže jí barák“. Jinde se zase sexuální atraktivita dívek označí za skvělý byznysmodel (pro tržby hospody, nebo třeba pro zisk dobré známky). Bránice se nemůže zastavit nad tou třeskutou zábavou, koutky úst se trhají až k ušním boltcům, vskutku dokonale zábavné! Tradičně skvělý Richard Genzer vše zachránit nedokáže.

Výlet do Jetelína je odpudivý. Navíc se odehrává v nejhorší možné době. Ve světě jsou sitkomy na ústupu a vyklízejí místo žánru autorského komediálního seriálu (Master of None, Inside Amy Schumer). Proč sitkom křísí zrovna národ, který jej neumí a navíc nechápe, je otázka za miliony.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou