Osobnosti byznysu hodnotí své cesty Prahou na vozíku | E15.cz

Osobnosti byznysu hodnotí své cesty Prahou na vozíku

Osobnosti byznysu hodnotí své cesty Prahou na vozíku
Tomáš Sedláček
• 
28. května 2012 • 08:11
Letošního ročníku projektu Jedeme v tom s vámi občanského sdružení Asistence se zúčastní na dvanáct zástupců a zástupkyň byznysu. Do tohoto projektu, který je realizován již od roku 2007 a který získal řadu mezinárodních ocenění včetně Ceny Nadace ERSTE za přínos sociální integraci, se po studentech vysokých škol a známých osobností zapojili poprvé představitelé komerční sféry.

Smyslem projektu je upozornit na bariéry ve veřejné dopravě města Prahy. Osobnosti českého byznysu, nejčastěji generální ředitelé, se budou postupně, po dobu dvou týdnů, vydávat ze svých domovů do ulic Prahy na mechanickém vozíku a budou se snažit dosáhnout svého obvyklého cíle – zaměstnání či místa schůzky. Do projektu jsou zapojeni například zástupci firem PricewaterhouseCoopers, Veolia Transport ČR, Internet Mall, Metrostav, Raiffeisenbank, MasterCard ČR či Business for Breakfast.

Mezi prvními, kteří se do ulic města Prahy vydali byl například prezident společnosti Metrostav Jiří Bělohlav, který ke své pondělní cestě říká: „Jsem sám se sebou spokojen, že jsem sebou říznul jenom jednou. Když jsem to trénoval, tak to bylo asi 5x. Uvědomil jsem si, jak každá maličká bariéra může způsobit, že se vozíčkáři nikam nedostanou. Až budeme stavět chodníky, dám si na to pozor.“

Jiří BělohlavJiří BělohlavAutor:

Lubor Žalman, generální ředitel Raiffeisenbank, ke své jízdě z Říčan na Pankrác uvedl: „Byl jsem naivní, když jsem si myslel, že je možné to jet sám. Jistě bych zvládl víc, kdybych byl zkušený vozíčkář, ale ani ten by to nezvládl bez asistenta. Přitom ta trasa byla podle mého asistenta poměrně luxusní, i tak tam byla asi tři místa, která člověk nedá.“

Lubor ŽalmanLubor ŽalmanAutor:

V podobném duchu hovoří i Tomáš Jindříšek, ředitel agentury Dark Side: “Největší frustrace jsem pociťoval z toho, že nemohu používat MHD, která zdánlivě vypadá jako bezbariérová, ale v centru Prahy vůbec není. Cesta z Vinohrad do Malé Štupartské mi oproti standardním 20 min trvala přes hodinu . Nečekal jsem, že to bude jednoduché, co mě ale šokovalo byla nerovnost chodníků a nelogičnost toho, že část chodníků nemá nájezdy.“

Tomáš SkřivánekTomáš SkřivánekAutor:

„Komplikace jsem čekal, ale že mne dostane nájezd, který je bezbariérový, to jsem nečekal. I místa, která jsou upravená jako bezbariérová, nakonec bezbariérová vůbec nejsou,“ dodal další postřeh šéfredaktor deníku E15 Tomáš Skřivánek.

Lenka Čábelová, ředitelka marketingu PricewaterhouseCoopers, sděluje své dojmy: „V naší společnosti se snažíme zapojovat lidi s postižením a proto je problematika bariér pro nás velmi důležitá. Až dnes, když jsem vyjela na vozíku před vlastní dům, jsem si uvědomila, jaké jsou tam hrboly a díry, jaký je problém zaparkované auto na chodníku či značky a sloupy uprostřed chodníků, okolo kterých na vozíku jen těžko projedete.“

O své pocity se podělila také Kamila Zárychtová, ředitelka společnosti Business for Breakfast: „Měla jsem z toho děsný strach, na dnešek jsem nespala a po jízdě na vozíku mě bolí ruce. Ačkoliv je ráno, mám po cestě na vozíku dojem, jakoby den končil, kolik jsem toho během cesty zažila. I díky tomuto zážitku se budeme co nejvíce snažit šířit myšlenku bezbariérovosti dál nejen v naší společnosti, ale i mezi naše partnery a klienty.“

Erik Čipera, koordinátor projektu Jedeme v tom s vámi, kvituje s potěšením podporu právě od českých představitelů komerční a mediální sféry: „Je mi ctí přivítat v projektu Jedeme v tom s vámi osobnosti byznysu. Doufám, že vedení hlavního města Prahy uslyší hlas volající po intenzivnějším odstraňování bariér, hlas, který rezonuje napříč všemi vrstvami společnosti. Nejedná se totiž o nic menšího než o každodenní naplňování práva na možnost rovnocenného přístupu k participaci na životě společnosti pro všechny její členy. Moderní a citlivé město současnoti by mělo mít veřejnou dopravu kompletně přístupnou nebo se k této metě alespoň přibližovat. Čím dříve tomu tak bude i v Praze, tím lépe, profitovat z toho bude celá společnost. Problematika bariérovosti veřejného prostoru se totiž nedotýká pouze lidí se zdravotním postižením, ale v určité fázi života každého z nás. Můžeme se od narození do smrti vozit či nechat vozit automobilem, valná většina obyvatel Prahy však využívá veřejnou dopravu. Všem přístupné město je také jedním ze znaků vyspělosti společnosti, který vnímají návštěvníci ze zahraničí. Praha se přes zvýšené úsilí v posledních letech stále ještě nemůže chlubit svou přístupností, polovina veřejné dopravy je bariérová, což přináší cestujícím se sníženou možností pohybu značné komplikace.“

Na konci cesty, která se příliš neliší od těch, se kterými se denně potýkají tisíce vozíčkářů, rodičů s kočárky či seniorů, vstává z vozíku „nový člověk“ znalý reálného stavu bezbariérové přístupnosti veřejné dopravy a částečně i některých aspektů života lidí se zdravotním postižením. Občanské sdružení Asistence pevně věří, že i tato zkušenost pomůže bariéry rozpouštět nejen v Praze, ale i v dalších městech v České republiky.

Informace o občanském sdružení Asistence:

www.asistence.org, https://www.facebook.com/Asistence

Autor: red
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!