Pojišťovna: Změna času skokově zvyšuje riziko střetu auta se zvěří

Přechod času ze zimního na letní dokáže pořádně zamávat statistikami dopravních nehod. Na silnicích skokově roste nebezpečí střetu se zvěří, zejména s tou srnčí. Na začátku dubna stoupá až o třetinu. Nejrizikovější je období zhruba dvě hodiny po západu slunce a hodinu před jeho východem.

 Zvěř vs. silniční provoz - ilustrační foto
28.3.2015 13:12   |  

Ze statistik Policie České republiky vyplývá, že následky pro posádky vozidel při srážce se zvěří jsou srovnatelné s těmi, když se řidič pokusí zvěři na silnici vyhnout. V období let 2007 – 2013 došlo k téměř 30 tisícům střetů vozidla se zvěří. Smrtelných nehod z toho bylo 11, těžkých zranění 51 a lehkých 453.

Výhýbání jako srážka

Nehod v důsledku vyhýbání se střetu se zvěří přitom bylo ve stejném časovém úseku zhruba dvanáctkrát méně (celkem 2458), ovšem s podobnými následky. Devět smrtelných nehod, s těžkým zraněním 51 a s lehkým dokonce 550 případů. Riziko je v tomto případě výrazně vyšší.

Nejde-li střetu se zvěří zabránit, je lepší se nepokoušet o riskantní manévr

Mluvčí policejního prezídia Jozef Bocán proto varuje: „Nejde-li střetu zabránit, je lepší se nepokoušet o riskantní manévr. Vozidlo se může stát neovladatelným, hrozí srážka s vozidlem v protisměru či náraz do stromu, opustí-li vozidlo vozovku.“

Za loňský rok nahlásili motoristé jen pojišťovně Generali celkem 2234 nehod, jejichž příčinou byl střet se zvířetem. Celková škoda dosáhla více než 59,66 milionu korun s průměrnou škodou téměř 27 tisíc korun.

„Nejvíc hlášení o těchto nehodách jsme přijali v dubnu a květnu – v obou měsících jich bylo po 215. Podzimní vrchol se pak soustředil na říjen a listopad s 246 a 239 nehodami,“ vyčíslil mluvčí Generali Jiří Cívka.

Srážky se zvěří podle měsíce a hodiny (modře vyznačena změna času)

Zdroj: srazenazver.cz

Střet se zvěří je sice klasické havarijní riziko, pro které je potřeba mít sjednané havarijní pojištění, Generali jej však podle svého sdělení jako první v ČR nabídla jako součást povinného ručení. Původní riziko, tedy střet s lesní zvěří, je dnes rozšířeno na střet se zvířetem bez omezení, tedy včetně domácích, hospodářských a jiných zvířat.

Vliv na intenzitu provozu

„Zvěř nemá hodinky a naše změny času neregistruje. Denní aktivita zvířat je silně závislá na poloze slunce na obloze. Kvůli časovému posunu je však na silnicích o hodinu dříve silnější provoz. V místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při hledání potravy, tím pádem narůstá riziko střetu – na začátku dubna až o třetinu,“ poukazuje Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu na statistiky, které posbíral server srazenazver.cz.

S minimalizací střetů vozidel se zvěří pomáhá Nadace pojišťovny Generali hned několika krajům ČR v rámci projektu pachové ohradníky. Ty mají účinnost až kolem 80 %. Jedná se o prvky, většinou dřevěné kůly, opatřené pěnou s pachem predátorů. Tyto ohradníky sice nefungují jako plot, ale významnou měrou snižují počty střetů. Odborníci je považují za efektivní aktivní prevenci.

To například potvrzují údaje Olomouckého kraje, kde bylo v loňském roce za podpory Nadace pojišťovny Generali celkem nainstalováno 131,6 km pachových ohradníků. Instalaci provedly jednotlivé Okresní myslivecké spolky Olomouckého kraje na nejrizikovějších úsecích komunikací, které procházejí jejich honitbou na začátku června. V rámci všech sledovaných úseků byla účinnost opatření přes 71%. Na těchto úsecích klesl meziročně počet střetů vozidel se zvěří ze 185 na 53.


Čtěte také:

Silničáře trápí neukáznění řidiči, období nehod začíná

Dopravní nehoda: 3 časté situace, ve kterých řidiči tápou

Lovci nehod z trhu nemizí, šikovní vydělají sto tisíc i víc


Autor: try

Komentáře

Čtěte také

Juncker: Turecko se v dohledné době nemůže stát členem EU

Juncker: Turecko se v dohledné době nemůže stát členem EU

Turecko není v situaci, kdy by se mohlo stát v dohledné době členským státem Evropské unie. Ve francouzské televizi to řekl šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker. Veškerá… více

Mobilní web