Potrubní pošta ožívá, má přepravovat až půlmetrákové zásilky

19.1.2011 8:05   |  

Kombinací prastaré potrubní pošty a moderní magnetické levitace neboli vznášení na magnetickém polštáři vzniká nový způsob dopravy. Výsledkem by měl být potrubní systém, který dopravuje menší náklady. Dal by se využít zejména ve starobylých městech, v nichž běžná doprava překáží v ulicích, v obchodních centrech a ve velkých podnicích pro urychlení přesunu zásilek, ale i pro přepravu zboží na delší vzdálenosti.

Potrubní pošta vznikla už v polovině 19. století. Tvoří ji systém potrubí, v němž stlačený vzduch velkou rychlostí pohání kovové válečky se zásilkami. Například pražská potrubní pošta z roku 1887, jejíž provoz přerušily až záplavy v roce 2002, používala trubky o vnitřním průměru 6,5 centimetru. Jimi se posílala kovová pouzdra o délce dvaceti centimetrů schopná dopravovat zásilky až o hmotnosti tří kilogramů. V době faxů a později e-mailu přestalo mít smysl posílat potrubní poštou zprávy. Zůstala možnost přepravit originální dokumenty a také drobné zásilky. Dodnes se v několika českých nemocnicích posílají potrubní poštou například biologické vzorky na rychlé vyšetření a náhle potřebné drobné zásilky léků.

Vznášení díky magnetům

Franco Cotana, profesor aplikované fyziky na italské univerzitě v Perugii, se potrubní poštou inspiroval. Ani on samozřejmě nepřemýšlí o posílání zpráv. Místo toho navrhuje systém s potrubím o průměru 60 centimetrů, v němž se mohou prohánět zásilky až o hmotnosti 50 kilogramů.

Na to by stlačený vzduch nestačil, ale profesor Cotana s ním stejně nepočítá. Využívá
systém magnetické levitace, známý pod zkratkou maglev zejména podle vlaků, které jezdí v čínské Šanghaji a v japonském Ajči a jež jsou v dalších zemích alespoň v pokusném provozu. Tyto vlaky nemají kola a nepohybují se po kolejích. V trati a v podvozku vozů jsou zabudovány supravodivé magnety, které vytvářejí magnetický polštář, po němž vlak klouže a vznáší se při tom několik centimetrů nad tratí. Mimochodem, vlak typu maglev drží rychlostní rekord 581 kilometrů za hodinu, dosažený před osmi lety v Japonsku.

Nabídka pro internetový prodej

Svůj nápad si profesor Cotana patentoval v roce 2003 a od té doby na něm pracuje. Promyslel systém potrubí, nazvaný Pipenet, v němž se kapsle s nákladem pohybují v magnetickém poli, které kapsli nadnáší a současně ji pohání kupředu. Podle naprogramování se zásilky na křižovatkách dávají požadovanými směry. Magnetické pole vytvářejí lineární synchronní motory. Pumpy odsávají z potrubí vzduch, aby náklady nebrzdil.

Zatím Franco Cotana systém vyzkoušel se svými kolegy jen v malém pokusném měřítku. Soudí však, že by mohl být užitečný například v jeho domovské Perugii, středověkém městě, jehož úzké a stoupavé uličky komplikují zásobování obchůdků i domácností.

Propočítal také, že magnetické potrubí by mohlo vést podél už existujících silnic nebo železničních tratí, čímž by se snížily náklady na pořízení potřebných pozemků. Na dálku by se takto daly okamžitě a cíleně posílat vybrané výrobky například z centrálních skladišť do výdejních nebo distribučních míst. To by se hodilo například stále oblíbenějším internetovým obchodům, v nichž si zákazníci sice zboží rychle a jednoduše objednají přes internet, ale jeho doručení může trvat až několik dnů, protože závisí na logistických možnostech pozemní dopravy, kurýrních služeb a pošty.

Hledání v Šanghaji

Profesor Cotana propočítává, že náklady na stavbu magnetického potrubí by se měly udržet pod 2,5 milionu eur za kilometr. A tvrdí, že se to vyplatí a že například náklady na postavení sítě magnetických potrubí v městě Perugii by se vrátily do sedmi let.

Jestli přesvědčí investory, je otázkou. Nicméně vědci stále lépe poznávají problematiku supravodivosti a snaží se jí dosáhnout za fyzikálně jednodušších čili ekonomicky levnějších podmínek. Takže je možné, že se náklady na síť Pipenet časem ještě sníží.

Franco Cotana však nečeká na další vědecký pokrok. Už nyní, jak píše časopis The Economist, spolupracuje s vědci z univerzity Tongji v Šanghaji na tom, jak systém co nejdříve zavést v tomto přelidněném čínském městě.

Autor: Josef Tuček

Komentáře

Čtěte také

Jednání o transatlantické dohodě postupují plynule, ujišťuje Washington

Jednání o transatlantické dohodě postupují plynule, ujišťuje Washington

Domlouvání smlouvy o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy plynule postupují, řekl mluvčí šéfa Úřadu obchodního zmocněnce USA Michaela Fromana. Německý vicekancléř… více

Mobilní web