Problematické změny územního plánu Prahy zůstávají ve hře

3.6.2010 18:02   |  

(AKTUALIZOVÁNO) Pražští zastupitelé schválili další projednávání územních změn, které mohou v budoucnu výrazně ovlivnit tvář Prahy. Mezi největší akce, které zastupitelé pustili dál, patří přestavby Masarykova, smíchovského a Nákladového nádraží Žižkov, či zahloubení magistrály u Národního muzea. Mnoho z chystaných projektů je přitom pod palbou kritiky občanských sdružení či památkářů a opozice tvrdí, že změny se projednávají podezřele rychle, bez šance probrat je důkladně.

Opoziční zastupitelka Markéta Reedová (VV) označila jednání za tržiště. „Připadá mi to, že tyhle změny se chtějí udělat rychle,“ podotkla Reedová.

Například podle opoziční zastupitelky Zuzany Drhové (SZ) u přestaveb pražských nádraží, jejichž projednávání město na podzim přerušilo a nyní vrátilo zpět na stůl, stále chybí přesné stanovení cílů, co by v jednotlivých územích mělo být. V případě Nákladového nádraží Žižkov není třeba jasné, jestli se v místě vystaví bulvár, průjezdná komunikace, parky nebo jestli povede do areálu veřejná doprava a podobně. „Metropole tak dává bianco šek na to, jak bude území vypadat,“ řekla Drhová agentuře ČTK.

„Každou změnu jsme probrali zvlášť,“ reagoval radní pro územní rozvoj Martin Langmajer (ODS) s tím, že u celoměstsky významných změn zastupitelé schválili zejména to, že garanci nad posuzováním těchto změn převezme odbor územního rozvoje magistrátu. „Ten bude shromažďovat požadavky jednotlivých městských částí,“ řekl Langmajer. V případě lokality žižkovského nádraží existuje podle jeho slov několik plánů na využití území, včetně prodloužení Olšanské ulice areálem. „Tady je ale potřeba počkat na rozhodnutí o tom, zda je budova nádraží národní kulturní památkou,“ uvedl Langmajer.

Zastupitelé dnes projednali celkem čtyři materiály, které se týkaly desítek změn územního plánu. Souhlasili také s tím, aby město začalo pracovat na dalších takzvaných celoměstsky významných změnách. Právě ty jsou přitom terčem kritiky, jelikož jsou projednávány zvlášť a přitom mohou být v rozporu s novým územním plánem. Ten by měl být vzhledem k podzimním komunálním volbám schvalován zřejmě až v roce 2011. V platnost by pak vstoupil o rok později.

„Pražské politiky zřejmě po výsledku parlamentních voleb zachvátila panika. Stěží si lze jinak vysvětlit překotnou snahu o co nejrychlejší schválení desítek problematických změn územního plánu,“ tvrdí například sdružení Arnika. ODS, která nyní radnici hlavního města ovládá, skončila ve sněmovních volbách v Praze až druhá za TOP 09 a ztratila zhruba 160 tisíc voličů. Po podzimních volbách do zastupitelstva by tak mohla dominantní postavení na pražské radnici ztratit.

Výběr změn, které budou dále rozpracovány:

Masarykovo nádraží - Florenc Plánuje se celková revitalizace, uvolnění některých ploch pro novou zástavbu, omezení území autobusového nádraží Florenc. Kritiku vyvolal především záměr prodloužení Opletalovy ulice nebo omezení části železniční dopravy.
Nákladové nádraží Žižkov a areál Vackov Uvažuje se o zrušení nádraží a odstranění železniční dopravy včetně zbourání hlavní funkcionalistické budovy. Právě chystané bourání hlavní budovy vadí i některým památkářům, podali proto návrh, aby se nádraží stalo památkou.
železniční stanice Praha - Smíchov Chystá se celková přestavba, obchodní, administrativní a bytová zástavba. Mělo by vzniknout náměstí, park, zábavní centrum, parkovací dům a autobusový terminál.
ostrov Štvanice Mělo by se řešit nové využití ostrova.
okolí Národního muzea Má se prověřit zahloubení magistrály, tunel by mohl sahat od garáží Slovan až k Nuselskému mostu.
celé město Vymezí se nové hranice záplavových území na základě nového povodňového modelu.

Výškové budovy nebudou, slibuje Langmajer

Metropole městským částem nyní slíbila, že změny rozpracuje Útvar rozvoje hlavního města. „V areálech se nebudou stavět výškové budovy,“ slíbil Langmajer. Finální návrh pak bude opět projednán s radnicemi a bude jej muset schválit zastupitelstvo. První stavební práce by mohly podle radního začít zhruba do dvou let.

Masarykovo nádraží by zatím podle Langmajera mělo zůstat v provozu, výhledově se ale počítá s jeho utlumením. „To by ale na pořadu dne mohlo být nejdříve za 10 let, až se povede propojit Prahu vlakovými spoji,“ uzavřel Langmajer.

Pražským zeleným se nelíbí ani plánovaný tunel pod magistrálou, s kterým nový územní plán také počítá. „Severojižní magistrálu je potřeba přebudovat na pohodový bulvár se stromy, zahrádkami restaurací, parkováním a cyklostezkou. Dlouhý tunel by jen zakonzervoval její dálniční charakter a poškodil zdraví obyvatel v Praze 4 a 8 před a za tunely,“ poznamenal zastupitel Petr Štěpánek (SZ).

Šéfka pražských zelených Petra Kolínská doplnila, že případným tunelem se doprava v Praze 2 stejně nezklidní. „Přivaděče do tunelu budou stále v ulicích této městské části,“ řekla Kolínská. Podle Langmajera ale samotný tunel v územním plánu nefiguruje, je zde pouze vedena přepravní trasa.

Pražští zastupitelé také podle zelených nezabránili výstavbě golfového areálu v pražských Klánovicích. Zelení totiž navrhovali, aby se Klánovický les stal přírodní rezervací, což by postavení areálu znemožnilo. To ale zastupitelé odmítli

Autor: Jiří Holuša, mediafax

Komentáře

Čtěte také

Kde vraždilo Lví srdce. Pevnost Akra si zachovala atmosféru středověku

Kde vraždilo Lví srdce. Pevnost Akra si zachovala atmosféru středověku Fotogalerie

Pevnost Akra ukrývá svědectví o nejbizarnějším masakru křižáckých válek. Anglický král Richard I. tu chtěl vyměnit tři tisíce zajatců za jediný dřevěný kříž. Muslimové mu ale… více

Komerční prezentace
Mobilní web