Právníci ČD: Smlouva se Škodou byla od počátku špatná

Právníci ČD: Smlouva se Škodou byla od počátku špatná
2. prosince 2015 • 06:13
České dráhy během arbitráže tušily, že uzavřená smlouva má řadu nedostatků a vítězství je velmi nejisté. Dohodu ale dozorčí rada odmítla.

Smlouva ve znění šesti dodatků není jednoznačná, připouští různý právní výklad a výsledek sporu nelze předvídat. Jako smysluplné se proto jeví narovnání vzájemných vztahů. Zhruba tak loni v létě hodnotili manažeři Českých drah spor se Škodou Transportation v kauze dodávky dvaceti lokomotiv. Manažerské shrnutí sporu je v dokumentu, který dozorčí radě předložil tehdejší šéf drah Daniel Kurucz.

Ve stejném tónu hovořila i trojice právních kanceláří, která smlouvu z roku 2004 posuzovala. Například podle advokátů z kanceláře Achour & Hájek stavěla smlouva České dráhy do „poměrně nepříznivého právního postavení“. O právní nejistotě mluví i jejich kolegové z kanceláře Kříž a partneři, kteří práva a povinnosti plynoucí ze smlouvy popisují jako nejednoznačné a významově pochybné. Kanceláře proto doporučovaly dohodu. Podobně se vyjádřili i právníci z Weil, Gotshal & Manges s jediným rozdílem. Na jejich doporučení podle šéfa dozorčí rady Milana Ferance dráhy dotáhly arbitráž do konce.

Arbitři sporu Škody a Českých drah s verdiktem nepočkali na soud

Rozhodčí soud nedávno přiznal Škodovce téměř 1,2 miliardy, zatímco podobně vysoké nároky drah ignoroval. Firma WGM dráhy v arbitráži zastupovala. „Jestli to byla chyba, to neumím říci. Na stole nebyl žádný konkrétní návrh představenstva. Běžel nějaký spor a každá teoretická dohoda by znamenala, že dráhy přijdou o peníze,“ dívá se zpět Feranec. Výsledek arbitráže nadále vnímá jako nespravedlivý, neboť dráhy dostaly lokomotivy pozdě a nyní musejí ještě doplácet.

Nutno dodat, že advokáti doporučující dohodu vždy mluvili o povinnosti zachovat se jako řádný hospodář. Poslední návrh na dohodu měl podobu požadavku Škody na 250 milionů jako doplatek ceny, což dozorčí rada zamítla a arbitráž pokračovala.

Smlouvu za České dráhy před jedenácti lety podepsali členové představenstva Josef Bazala a Jiří Kloutvor. Dráhy nyní podrobují celý proces nákupu lokomotiv vnitřnímu auditu. Například dvě advokátní kanceláře ze tří právně zpochybnily i zadržení plateb Škodě, ke kterému došlo v době ředitelování Petra Žaludy.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!