Rakušané otevřou 25 kilometrů dálnice na Mikulov. Výrazně se zrychlí cesta mezi Brnem a Vídní | E15.cz

Rakušané otevřou 25 kilometrů dálnice na Mikulov. Výrazně se zrychlí cesta mezi Brnem a Vídní

ČTK

Rakušané finišují před otevřením 25 kilometrů dálnice A5, která vede z Vídně k Mikulovu. Otevřít ji mají v pátek 8. prosince. Díky tomu se řidičům výrazně zrychlí cesta mezi Brnem a Vídní, nebudou už stát v kolonách v Poysdorfu a projíždět další vesnice padesátikilometrovou rychlostí.

Termín dostavby dálnice na moravské straně mezi Pohořelicemi a Mikulovem je však stále nejistý. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) v sobotu na slavnostním otevření rakouské dálnice novinářům řekl, že se stavbou by se mělo skončit nejpozději v roce 2030.

Rakušané začali dálnici z Vídně na sever budovat po roce 1989 a nyní se přiblížili k české hranici na zhruba deset kilometrů dostavbou úseku mezi Schrickem a Poysbrunnem. Z Brna se otevřela dálnice D52 do Pohořelic v roce 1996 a od té doby se nepostavila žádná další část.

Dlouho se řešilo, zda povede spojení Brna s Vídní přes Břeclav, nebo přes Mikulov. Nakonec se Česko rozhodlo pro druhou variantu. Dostalo se však do slepé uličky, protože dálnice má procházet přes Novomlýnské nádrže a CHKO Pálava. Řadu rozhodnutí úřadů proto napadají ekologické spolky a u soudů byly zatím úspěšné.

"Také jsme nemohli pokračovat kvůli tomu, že Jihomoravský kraj neměl až do loňska zásady územního rozvoje," řekl Ťok. Teprve loni na podzim kraj rozhodl, že nová dálnice má kopírovat současnou silnici první třídy I/52.

Ťok uzavřel smlouvu na první dálniční PPP projekt v Česku

Nejprve se má začít stavět obchvat Mikulova, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že to bude v roce 2019. Obchvat bude měřit čtyři kilometry a měl by stát 1,9 miliardy korun. Nyní se čeká na pravomocné územní rozhodnutí. Kdy bude vydáno, zatím není jasné, protože jej pravděpodobně opět napadnou různé spolky, kterým vadí trasa přes chráněné území.

Pokud by se začalo stavět v roce 2019, měl by být obchvat hotový v roce 2023. V současnosti vzniká také dokumentace pro stavební povolení, výkup pozemků ještě nezačal. Pro další úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a ŘSD nepředpokládá, že by se začalo stavět do roku 2020.

Otázkou zůstává, kdy dostaví Rakušané svou dálnici až na hranice, protože řeší zásadní soudní spor. "Změnila se jim legislativa a povolování liniových staveb není jednoduché jako dosud," řekl Ťok.

Česká republika dálniční spojení s Rakouskem zatím nemá. Druhou spojnicí má být dálnice D3 přes České Budějovice, její velká část ale dosud nestojí.

Metrostav postaví na Slovensku přivaděč k dálnici za 354 milionů korun

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!