Skrytá identita inspektorů nebo přístup do uzamčených prostor. ČOI zřejmě dostane nové pravomoci

Skrytá identita inspektorů nebo přístup do uzamčených prostor. ČOI zřejmě dostane nové pravomoci
14. prosince 2016 • 12:04

Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) budou zřejmě moci používat při kontrolách například předváděcích akcí skrytou identitu. Nově dostanou také možnost vstupovat do uzamčených prostor podnikatele, například při podezření z prodeje padělků. Návrh novely zákona od ministerstva průmyslu a obchodu dnes schválila vláda. Na twitteru to uvedl ministr Jan Mládek (ČSSD).

"Se změnami prodejních technik a rozvojem obchodování na internetu chceme zajistit účinnější dozor kontrolních orgánů ČOI a robustněji ochránit spotřebitele. K tomu musí být ČOI vybavena odpovídajícími nástroji včetně těch legislativních," uvedl Mládek.

ČOI: Nespokojte se s EET účtenkou, reklamace nebudou možné

V současnosti musejí inspektoři často prokázat svoji identitu například při kontrolách autobazarů či předváděcích akcí. Z toho pro ně může plynout nepřiměřené riziko. "Na předváděcích akcích žádají před vstupem organizátoři běžně občanský průkaz, znají pravou identitu inspektorů a vytvoří si seznam, který si případně rozešlou. A podruhé již inspektora dovnitř nevpustí, protože jejich identita je jim známá," uvedl již dříve k návrhu mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

V případě, že existuje podezření na protiprávní jednání, počítá návrh s tím, že by inspektoři mohli vstupovat do prostorů podnikatele, s výjimkou obydlí. Při kontrolách na tržnicích se podle inspekce běžně stává, že při kontrole prvního stánkaře kontrolovaná osoba ostatní stánkaře varuje, a ti pak zamykají zboží do kontejnerů.

Do velkých prodejen vyrazí o svátku jen inspektoři

Novela také zpřísňuje podmínky kontrolního nákupu, protože inspektoři ČOI mají v praxi často potíže vyřídit vrácení peněz za kontrolní nákup poté, co jej vrátí.

ČOI by rovněž mohla podle návrhu jednodušeji zjišťovat informace o provozovatelích e-shopů, které nelze běžnou cestou zjistit a nelze je tedy kontaktovat. Nově by tak o ně mohla žádat například majitele webhostingových služeb, který by měl ze zákona povinnost jí je poskytnout.

Téměř každý druhý autobazar klame zákazníky, zjistila kontrola České obchodní inspekce

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!