Skrytá identita inspektorů nebo přístup do uzamčených prostor. ČOI zřejmě dostane nové pravomoci | E15.cz

Skrytá identita inspektorů nebo přístup do uzamčených prostor. ČOI zřejmě dostane nové pravomoci

Skrytá identita inspektorů nebo přístup do uzamčených prostor. ČOI zřejmě dostane nové pravomoci
Česká obchodní inspekce (ilustrační foto, ČTK)
• 
ZDROJ: CTK
14. prosince 2016 • 12:04

Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) budou zřejmě moci používat při kontrolách například předváděcích akcí skrytou identitu. Nově dostanou také možnost vstupovat do uzamčených prostor podnikatele, například při podezření z prodeje padělků. Návrh novely zákona od ministerstva průmyslu a obchodu dnes schválila vláda. Na twitteru to uvedl ministr Jan Mládek (ČSSD).

"Se změnami prodejních technik a rozvojem obchodování na internetu chceme zajistit účinnější dozor kontrolních orgánů ČOI a robustněji ochránit spotřebitele. K tomu musí být ČOI vybavena odpovídajícími nástroji včetně těch legislativních," uvedl Mládek.

ČOI: Nespokojte se s EET účtenkou, reklamace nebudou možné

V současnosti musejí inspektoři často prokázat svoji identitu například při kontrolách autobazarů či předváděcích akcí. Z toho pro ně může plynout nepřiměřené riziko. "Na předváděcích akcích žádají před vstupem organizátoři běžně občanský průkaz, znají pravou identitu inspektorů a vytvoří si seznam, který si případně rozešlou. A podruhé již inspektora dovnitř nevpustí, protože jejich identita je jim známá," uvedl již dříve k návrhu mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

V případě, že existuje podezření na protiprávní jednání, počítá návrh s tím, že by inspektoři mohli vstupovat do prostorů podnikatele, s výjimkou obydlí. Při kontrolách na tržnicích se podle inspekce běžně stává, že při kontrole prvního stánkaře kontrolovaná osoba ostatní stánkaře varuje, a ti pak zamykají zboží do kontejnerů.

Do velkých prodejen vyrazí o svátku jen inspektoři

Novela také zpřísňuje podmínky kontrolního nákupu, protože inspektoři ČOI mají v praxi často potíže vyřídit vrácení peněz za kontrolní nákup poté, co jej vrátí.

ČOI by rovněž mohla podle návrhu jednodušeji zjišťovat informace o provozovatelích e-shopů, které nelze běžnou cestou zjistit a nelze je tedy kontaktovat. Nově by tak o ně mohla žádat například majitele webhostingových služeb, který by měl ze zákona povinnost jí je poskytnout.

Téměř každý druhý autobazar klame zákazníky, zjistila kontrola České obchodní inspekce

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!