Spojenci couvají před zakázkou pro LOM

20.9.2010 7:58   |  

Státnímu podniku LOM Praha se začíná rozplývat šance na první velkou zakázku od Severoatlantické aliance. V červenci sice vyhrál soutěž na modernizaci vrtulníků pro Bulharsko a Maďarsko, smlouvy ale nebyly proti očekávání podepsány do konce srpna a LOM musel svou nabídku o měsíc prodloužit.

I tak je výsledek nejistý, protože obě země nemají na uzavření kontraktu peníze. Deníku E15 to potvrdily důvěryhodné zdroje blízké ministerstvu obrany.

„Samotnou modernizaci by sice zaplatila alianční agentura NAMSA, Bulharsko a Maďarsko by ale musely uhradit výcvik pilotů a dalšího personálu a poslat ho i s vrtulníky do Afghánistánu. Připadá jim to příliš nákladné,“ uvedl informovaný úředník.

V rámci zakázky za 250 milionů korun měl LOM zabudovat do ruských dopravních strojů Mi-17 avionické, navigační a další systémy, které jsou plně v souladu se standardy NATO. V hangárech v pražských Malešicích měli pokročilými přístroji vybavit celkem dva bulharské a dva maďarské vrtulníky.

Váhání Bulharska a Maďarska zkomplikuje také vojenské aktivity spojenců v Afghánistánu. Modernizace měla být dokončena do šesti měsíců. Pak se předpokládalo vyslání helikoptér i s posádkami do blízkovýchodní země, kde se NATO potýká s citelným nedostatkem právě dopravních strojů. V Afghánistánu létají tři české vrtulníky, Bulhaři a Maďaři je měli vystřídat. Za váháním obou zemí je podle dostupných informací fakt, že výcvik pilotů a vyslání letecké techniky do takové země, jako je Afghánistán, si nemohou kvůli nedostatku peněz dovolit.

Například českou armádu přijde roční mise zhruba na sto milionů korun. Velmi nákladný byl i výcvik posádek, jenž probíhal od roku 2008 v Pyrenejích, Alpách a izraelské poušti. „Navíc jsme pro potřeby vojáků dodali ohromný nafukovací hangár, který zároveň slouží jako sklad součástek. Do Afghánistánu musíte spolu s vojáky a technikou poslat veškeré logistické zázemí, není tam nic,“ vysvětlil zdroj blízký LOM.

První velká zakázka NATO měla malešickému podniku otevřít cestu k dalším modernizacím ruských vrtulníků. Ve vzdušných silách Severoatlantické aliance jich totiž stále létají dvě stovky. Vedle zemí bývalého východního bloku je používají například Američané a Britové. LOM má přitom k dispozici unikátní modernizační program, dohromady dodal české armádě pět „vylepšených“ Mi-171.

„Máme hotové kompletní řešení, které můžeme nabízet partnerům z NATO. Mohou to být vzorové stroje. Jako jediné jsou plně certifikovánéyruskou a ukrajinskou stranou,“ řekl už dříve náměstek ministra obrany Jan Fulík.

Autor: Pavel Otto

Komentáře

Čtěte také

Další měsíční rekord. Kartel OPEC dál chrlí na trhy ropu bez limitů

Další měsíční rekord. Kartel OPEC dál chrlí na trhy ropu bez limitů

Těžba ropy v rámci Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) v srpnu stoupla o 40 tisíc barelů denně a dostala se na rekordních 33,50 milionu barelů denně. Přispěl k tomu nárůst… více

Mobilní web