Stavebníci zaplatí státu miliony. Na mostě přes D47 skrblili na oceli | E15.cz

Stavebníci zaplatí státu miliony. Na mostě přes D47 skrblili na oceli

5. ledna 2017 • 19:02

Stavební firmy Eurovia CS, Skanska a Porr musí podle verdiktu soudu v arbitráži zaplatit státu zhruba 38,4 milionu korun za chyby při stavbě mostu na dálnici D47 u Bohumína. 

Oznámilo to dnes Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které je státním investorem při stavbě či opravách dálnic a silnic první třídy. Firmy podle ŘSD použily ocel s kratší životností a menší odolností proti korozi. Proti nálezu rozhodčího soudu se nelze odvolat, ale každá ze stran může ze zákona podat do tří měsíců k soudu návrh na zrušení nálezu.

Částka se skládá z 30,1 milionu jako náhrady za chyby při stavbě a 8,3 milionu na úrocích z prodlení. Ředitelství přitom po firmách požadovalo až 200 milionů korun. "Rozhodčí soud nepřiznal ŘSD ČR celou požadovanou částku. Dal mu však za pravdu v tom, že most zhotovený z patinující oceli má za daných podmínek horší protikorozní vlastnosti a kratší životnost, než kdyby byl zhotoven z běžné uhlíkové oceli s protikorozním nátěrem, jak předepisovala smlouva," sdělilo ŘSD.

Na D1 bude méně radarů, ŘSD zrušilo tendr na nové

Podle odůvodnění verdiktu by měla částka přiznaná soudem stačit ŘSD na úpravy, které dálničnímu mostu přes řeku Odru v bohumínské čtvrti Vrbice zajistí stejnou životnost, jako kdyby byl zhotoven z oceli předepsané ve smlouvě.

Kvůli vadám na D47 vede ŘSD s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47, která je nyní součástí D1, krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Omezení provozu na novém úseku dálnice D8 potrvá řadu týdnů

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!