Tragická nehoda u Studénky zavinila škody za 160 milionů, nejvíc na vlaku

22. července 2015 • 20:12
Materiální škody po dnešní srážce vlaku s kamionem u Studénky na Novojičínsku dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku. Výši škod upřesnil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. První odhady hovořily o škodě skoro 90 milionů korun. Havárie, která se stala před osmou ráno na frekventované trati mezi Prahou a Ostravou, si vyžádala dva lidské životy, 18 lidí utrpělo zranění.

Na železniční přejezd vybavený závorami i funkční signalizací vjel kamion zřejmě v době, kdy svítila červená světla a závory padaly. Zůstal stát uprostřed. Polský řidič seděl v době nárazu vlaku Pendolino u Studénky na Novojičínsku v kabině svého kamionu. Až po srážce z ní v šoku vystoupil. Svou dopolední informaci, podle které šofér z vozu vystoupil před srážkou, nyní upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

Železniční přejezd je vybaven kamerovým systémem. Kamera zachytila jednak okamžik, kdy kamion na kolejiště vjel. Zaznamenala i náraz vlaku, který mohl jet až 160 kilometrů v hodině.

„Kamion na přejezd vjel v době, kdy už asi 20 vteřin svítila červená světla. Když na koleje vjel, začaly závory zavírat,“ uvedl Ptačinský. Vůz pak zůstal uvězněný mezi nimi. Ptačinský dodal, že na záznamu, který viděl, pak řidič mezi závorami ještě popojíždí dopředu. „Ještě krátce před srážkou jednou popojede asi o metr a půl. Kabina se tak dostane mimo trasu vlaku,“ řekl.

Na koridorových tratích jsou desítky železničních přejezdů
Na koridorových tratích v Česku jsou desítky železničních přejezdů podobných tomu ve Studénce na Novojičínsku, kde se ráno srazil vlak s nákladním autem. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) se snaží tyto přejezdy nahrazovat nadjezdy či podjezdy, pokud to finance a pozemky dovolí. ČTK to po tragické události sdělil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Ministerstvo dopravy se bude podle ministra Dana Ťoka snažit přeměnu přejezdů na mimoúrovňové urychlit.

„Máme dlouhodobě na SŽDC program na přeměnu těchto přímých křížení na mimoúrovňové křížení, investovali jsme v posledních letech něco kolem dvou miliard, ale jde to pomalu. Tato nehoda nás posune v té snaze rychleji dopředu,“ řekl ČT24 Ťok.

Mluvčí ČD ale zdůraznil, že na přejezdu ve Studénce bylo nejvyšší technické zabezpečení. „Na přejezdu byla světelná a zvuková signalizace, závory a kamerový systém, technicky už tam nic víc nelze. Je to nejvyšší standard,“ uvedl Ptačinský. Podle něj každé přejetí přejezdu obnáší bezpečnostní riziko, protože se tam kříží dva druhy dopravy a dva lidské faktory.

V dalším okamžiku narazil vlak do kamionu. „Ze záznamu během vteřiny zmizí téměř celé nákladní auto i s nákladem. Zůstane jen kabina řidiče. Ten ji krátce po srážce v šoku opustí,“ uvedl Ptačinský. Řidič měl podle něj dostatek času, aby závory prorazil a z přejezdu odjel. „Závory jsou vyrobeny ze smrkového dřeva. Jsou konstruované tak, aby se daly prorazit,“ řekl. Navíc jsou podle něj vybaveny i pojistkou. V okamžiku, kdy jsou proraženy, dostávají všechny vlaky na trati signál k zastavení.

ČD dají příbuzným obětí ranní nehody zálohu odškodění 21.000 eur
Příbuzní obětí dnešní srážky vlaku a kamionu u Studénky na Novojičínsku dostanou od Českých drah zálohu odškodného v minimální výši 21 tisíc eur (téměř 570 tisíc korun). V případě zraněných částka stanovena není, bude ale přiměřená. Uvedl to mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Peníze podle něj bude společnost posléze vymáhat na viníkovi nehody.

„ČD budou uplatňovat náhradu veškerých škod vzniklých při nehodě na viníkovi, respektive na jeho pojišťovně, a z těchto zdrojů by měla být finálně vyplacena také veškerá odškodnění,“ uvedl mluvčí a doplnil, že zálohy odškodného stanovuje evropská legislativa a dráhy je podle ní musí vyplatit bez ohledu na to, zda odpovídají či neodpovídají za újmy či škody způsobené nehodou.

„Záloha nepředstavuje uznání odpovědnosti dopravce, v tomto případě Českých drah, za vznik škody,“ zdůraznil mluvčí. Pozůstalí a poškození cestující se mají s žádostmi o odškodné obracet na právní odbor Generálního ředitelství ČD v Praze.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský dodal, že škoda na majetku této firmy, která vlastní koleje a nádraží, je kolem pěti milionů korun. „Jak to naši lidé procházejí, tak objevují stále další a další drobnosti. Naposledy to, že je poničený výtah na nástupišti,“ uvedl.

Nehody a katastrofy, které zbytečně zabíjely

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!