Univerzita Jana Amose Komenského ztrácí akreditaci speciální pedagogiky

Univerzita Jana Amose Komenského ztrácí akreditaci speciální pedagogiky
16. září 2015 • 16:24
Univerzita Jana Amose Komenského (UJAK) neuspěla u Akreditační komise (AK) s žádostí o prodloužení akreditace speciální pedagogiky na dostudování současných studentů. Platnost akreditace učitelsky i neučitelsky zaměřeného magisterského oboru speciální pedagogika vyprší 30. září. UJAK s tímto stanoviskem zásadně nesouhlasí, všechny požadavky prý splnil. Ministryně školství Kateřina Valachová (za ČSSD) svolává jednání s šéfy pedagogických fakult, aby zajistila dostudování víc než 700 studentů.

Do druhého, tedy závěrečného ročníku, mělo letos na podzim nastoupit 740 studentů. Většinu z nich tvoří učitelé, kteří si v kombinovaném studiu doplňovali potřebnou kvalifikaci.

„Doufám, že z hlediska studentů budeme velmi rychle moct říct, kdy studia dokončí,“ řekla Valachová novinářům ve Sněmovně. Protože o situaci věděla, o možném přesouvání studentů už s pedagogickými fakultami jednala. Bližší informace chce dát studentům po pátečním jednání.

UJAK v zájmu studentů hodlá okamžitě zahájit jednání s ministerstvem. Podle Valachové už na to ale není čas. „Nic dalšího konat nemohu, protože k 30. září skončí akreditace, nejde ani užít následné opravné prostředky,“ uvedla. V jednáních se chce soustředit zejména na to, aby studenti mohli studia uzavřít.

Přímo speciální pedagogika bylo v uplynulém akademickém roce možné studovat jen v Praze a Olomouci. Učitelé by si ale mohli kvalifikaci případně doplnit i na nějakém příbuzném oboru. Studenti UJAK ale upozorňovali na to, že veřejné VŠ na rozdíl od jejich školy zpravidla nenabízejí možnost studia výhradně o víkendech. Uvolňovat se pravidelně v pátek ze zaměstnání je pro ně problematické.

Státní závěrečné zkoušky, které se konaly za dohledu odborníků z veřejných vysokých škol i ministerstva školství, měly obvyklou kvalitu jen v ústní části

Komise největší soukromé vysoké škole v Česku vyčítá, že na doporučení, která měla zajistit kvalitu dostudování studentů, reaguje jen formálně. UJAK podle nich tímto způsobem naložil mimo jiné s doporučeními expertní skupiny, která většinu studentů doporučila nepřipustit ke státnicím kvůli nedostatečné praxi nebo špatnému vedení diplomové práce. UJAK se podle svých vyjádření se všemi výtkami u všech studentů vyrovnal a nechal je skládat státnice.

Akreditační komise ale argumenty vysoké školy posoudila jako nedostatečné. „U realizovaných odborných praxí, k nimž se expertní skupina vyjádřila negativně, byly pouze doplněny určité formální náležitosti bez dalších prověřování kvality praxe. Obdobně formálně se škola vypořádala s připomínkami k těm diplomovým pracím, u nichž se expertní skupina kriticky vyjádřila k zaměření tématu, kvalifikaci či odbornosti vyučujících,“ uvedla v dnešním stanovisku.

Státní závěrečné zkoušky, které se konaly za dohledu odborníků z veřejných vysokých škol i ministerstva školství, měly obvyklou kvalitu jen v ústní části. Naopak obhajoby diplomových prací vykazovaly určité nedostatky. Souvisely například se špatnou metodologií nebo nepodloženými závěry.

Příliš mnoho externistů

Komise také kritizuje příliš vysoký podíl externistů na vedení nově zadaných diplomových prací. K červenci 2015 bylo zadáno 522 závěrečných prací, z nichž bylo 305 vedeno externisty. „Daná situace neskýtá záruku, že by UJAK byla schopná zajistit kvalitní dostudování stávajících studentů,“ shrnula komise svůj postoj. Podle UJAK ale nejsou její argumenty „ani právně, ani věcně obhajitelné“.

Vztahy mezi UJAK a Akreditační komisí se velmi vyhrotily za poslední rok, kdy se opakovaně jedná o akreditaci pro učitelsky i neučitelsky zaměřený magisterský obor speciální pedagogika. Škola v minulosti mimo jiné tvrdila, že jsou na její studenty kladeny vyšší nároky než na studenty veřejných vysokých škol.

V dubnu komise prodloužila akreditace do konce září, ale zároveň podala na ministerstvo školství podnět k zahájení řízení k odebrání státního souhlasu této vysoké škole. Poukazuje v něm na údajné dlouhodobé závažné nedostatky ve fungování této školy. Škola obsah podnětu označila za lživý a kritizovala jednání AK jako správního orgánu. Její právní zástupce František Korbel v květnu upozornil na to, že komise svým jednáním poškodila studenty i dobré jméno UJAK.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!