V Aeru Vodochody skončil výcvik první skupiny iráckých pilotů | E15.cz

V Aeru Vodochody skončil výcvik první skupiny iráckých pilotů

V Aeru Vodochody skončil výcvik první skupiny iráckých pilotů
9. února 2016 • 16:44
Ve společnosti Aero Vodochody skončil výcvik první skupiny iráckých pilotů. Cvičí se zde na letounech L-159, které kupuje od Aera irácká armáda. Loni převzala první dva letouny, další tři by měla převzít v prvním pololetí letošního roku. Uvedl to ředitel Aera Ladislav Šimek. Celkem Irák získá 15 strojů, jde o nepotřebné letouny české armády, které Aero od ministerstva obrany odkoupilo.

Dodávky dalších letounů donedávna blokovala Británie. Nesouhlasila totiž s tím, že by se v Iráku v bojích s takzvaným Islámským státem mohl do rukou teroristů dostat britský výstražný radarový systém, který je v letadlech namontovaný.

Britský premiér David Cameron při své lednové návštěvě ČR přislíbil pomoc své vlády při řešení zablokovaného prodeje. Podle ministra obrany Martina Stropnického (ANO) už se v této věci britský premiér angažoval. „Teď jde jenom o to, aby ta instituce, která to nějakým způsobem zastavila, tak aby teď přišel od ní nějaký jiný druh papíru a aby na tom papíru bylo 'ano',“ řekl dnes Stropnický. Podle něj by to mohlo trvat řádově týdny.

Podle ministra by britští piloti ohroženi nebyli, ani kdyby technologie padla do rukou nepřátel. Stropnický dnes také uvedl, že ČR bude ve spolupráci s iráckou armádou pokračovat, nevyloučil ani další formy podpory.

Zástupce velitele vzdušných sil Iráku generál Farís Hasan Faláh řekl, že se brzy v Aeru Vodochody začne připravovat další skupina pilotů. Ta první měla čtyři členy, kolik bude v další skupině, Faláh nesdělil. „Věřím, že v budoucnu nakoupíme více letounů,“ dodal.

Za celkem 72 bitevníků L-159 armáda v minulosti zaplatila 51 miliard korun, nyní využívá 24 strojů

Součástí celého kontraktu je i výcvik pozemního personálu. „Tato forma spolupráce dokládá to, že to, co my dodáváme, nejsou pouze letadla, ale že dodáváme kompletní výcvikový systém. Takže kromě letadel a souvisejícího vybavení, jak pozemního, tak náhradních dílů a dalších, je to právě zmíněný výcvik, jak pilotů, tak pozemního personálu,“ uvedl Šimek.

Styl práce a zakázka nejsou podle Šimka pro Aero nic nového. Podobně už firma postupovala například v případě letounů L-39. Další vlna dodávek nejen letadel, ale i komplexních služeb by měla přijít například při zakázkách na modernizovaný letoun L-39 NG. Podle Šimka by mohlo jít až o desítky zemí, které by služeb Aera mohly využít. První modernizované letouny tohoto typu by zákazníci mohli dostat v roce 2019.

Aero pro iráckou armádu 12 letounů zprovozní, vyzbrojí, vycvičí piloty a obsluhu. Další dva letouny budou použity na přestavbu dvou strojů na dvoumístné, jeden zůstane na náhradní díly. Kolik za transakci od Iráku dostane, firma nezveřejnila. Irácká strana ji Aeru splácí postupně.

Za celkem 72 bitevníků L-159 armáda v minulosti zaplatila 51 miliard korun, nyní využívá 24 strojů. Za peníze utržené při prodeji nepotřebných letounů nechá armáda přestavět tři stroje L-159 ze zakonzervovaných zásob z jednomístných na dvojmístné. Nepotřebné stroje také česká vláda prodává americké společnosti Draken International. Celkem 21 strojů bude sloužit k výcviku amerických pilotů, první letadla si společnost převzala loni na podzim.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením