Vlak nedobrzdil a vjel do haly Masarykova nádraží, stanice už otevřela

15. července 2015 • 14:10
Všech sedm kolejí Masarykova nádraží v Praze je po nočním vykolejení vlaku znovu k dispozici. Před desátou hodinou byly zprovozněny první dvě, později zbylé. Škoda po nehodě přesahuje čtyři miliony korun. K nehodě došlo před půlnocí, když souprava z Českého Brodu při zastavování nedobrzdila, prorazila zarážedlo a vjela do nástupiště. Lehce se zranili tři lidé.

„Příčinu nehody zjišťujeme. Nemůžeme vyloučit jak selhání strojvedoucího, tak technickou závadu. Bude potřeba provést komisionální prohlídku, její výsledek bude znám nejdříve příští týden,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše inspekce rovněž zjišťuje, proč nehodě nezabránil systém takzvaného automatického vedení vlaku, který dokáže sám zastavit vlak na nádraží s přesností na několik desítek centimetrů. Na případu pracuje i policie, která ho prověřuje pro podezření z obecného ohrožení. Co bylo příčinou nehody, případně zda se stala z nedbalosti, vyšetřuje ve spolupráci s Drážní inspekcí, řekla policejní mluvčí Iveta Martínková.

Záchranná služba po nehodě ošetřila tři lidi, dva z nich na místě, protože jejich zranění byla povrchová, řekla mluvčí záchranářů Jiřina Ernestová. Čtyřiačtyřicetiletého muže s úrazem nohy odvezli záchranáři do Nemocnice na Františku.

Celý provoz by se měl postupně stabilizovat, jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. V odpolední špičce by už mohl být provoz nádraží v normálu, i když ne u všech spojů bude dodrženo řazení vagonů.

Selhal automatický zabezpečovací systém?
Nehodě vlaku na pražském Masarykově nádraží měl předejít systém takzvaného automatického vedení vlaku, který dokáže sám zastavit vlak na nádraží s přesností na několik desítek centimetrů. Proč nehodě nezabránil, se nyní prověřuje. ČTK to řekl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je správcem kolejí.
„Hledáme příčinu, jestli byla vina na straně lidského činitele, nebo zda-li selhalo technické staniční zařízení,“ uvedl Illiaš. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce. Předně se musí zjistit, zda systém automatického vedení vlaku byl v činnosti, nebo jestli strojvedoucí tuto funkci například omylem nevypnul, nebo zda vlaku například nepřestaly fungovat brzdy.

Koleje, které na nádraží končí zarážedlem, jsou v Česku třeba zčásti na pražském smíchovském nebo brněnském hlavním nádraží. Zastavování na nich i jinde ve stanici se řídí předpisy. Podle Joklíka je dáno, jak má strojvedoucí brzdit a jak rychle má přijíždět do stanice.

Podobná nehoda se stal loni v srpnu právě na nádraží Praha-Smíchov. Osobní vlak tam projel návěstidlo a narazil do zarážedla slepé koleje. Lehce se zranily tři ženy. Škoda na vlaku činila 80 tisíc korun, na trati 100 tisíc.

Autor: ČTK, pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!