Vyprošťovací speciály armádě možná dodá vojenský ústav | E15.cz

Vyprošťovací speciály armádě možná dodá vojenský ústav

Vyprošťovací speciály armádě možná dodá vojenský ústav
Transportéry Pandur
• 
ZDROJ: čtk

Pavel Otto

Armáda trvá na tom, aby základem pěti automobilů pro vyprošťování obrněnců Pandur byly podvozky 8x8 z produkce Tatra Trucks. Ministerstvo obrany uznalo, že loni vypsaná zakázka za 191 milionů korun na tyto speciály byla pro vozy cizích značek diskriminační, a soutěž zrušilo. Nyní chce přímo oslovit státní podnik Vojenský technický ústav.

„Pokud máme vyhovět požadavkům vojáků, které jsou kvůli počtu už provozovaných tatrovek a související logistice opodstatněné, v zásadě jinou možnost nemáme,“ uvedl zdroj ze sekce vyzbrojování. Záleží na tom, o kolik si ústav jako zprostředkovatel obchodu mezi rezortem a výrobcem řekne.

České jednotky používají dva tisíce aut z Kopřivnice, jiné typy jsou zastoupeny jen omezeně. „Roční provoz pěti vozů Volvo stojí 750 tisíc korun, desítky mercedesů půl milionu. U tatrovek je to až o polovinu méně. A platí to i pro podvozky 8×8, které mají zahraniční motory a převodovky,“ uvedla mluvčí armádního generálního štábu Jana Růžičková.

Provoz tatrovek je oproti cizím značkám až o půlku levnější. Vojáci na misích v zahraniční také nemohou být odkázáni na soukromé firmy

Vyšší náklady způsobuje to, že ke švédským a německým vozům chybí kompletní zázemí, tedy soupravy náhradních dílů, maziva, dílenské prostředky, opravárenská dokumentace i vyškolený personál. S výjimkou běžné technické údržby jejich servis zajišťuje civilní sektor.

Zatímco volva a mercedesy slouží k přepravě kontejnerů nebo letištních nástaveb po silnicích či zpevněných plochách, s pěticí vozidel pro vyprošťování pandurů se počítá i do velmi těžkého terénu. Navíc v zahraničních misích nemohou být vojáci odkázáni na soukromé firmy. Investice do vlastní logistiky jen pro pět kusů by se nevyplatily.

Podobnou zakázku už má Vojenský technický ústav jistou. Za 182 milionů korun dodá rovněž pro potřeby pandurů pět dílenských tatrovek. Jejich předpokládaná cena už dvakrát pozoruhodně nabobtnala. Ještě loni měly stát 163 milionů korun. Pak si ústav za zprostředkování řekl o dvanáct milionů. A letos před podpisem kontraktu přirazil dalších sedm.

Kauza Pandury ožívá: Tendr na vyprošťovací vozy je prý ušit na míru Tatře

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!