Z českých dálnic zmizí billboardy

23.11.2010 19:43   |  

(AKTUALIZOVÁNO) Z českých dálnic a rychlostních silnic během několika let zcela zmizí reklamní billboardy. Zhruba 440 těchto reklamních ploch, tedy 20 procent z celkového počtu, by mělo být odstraněno už v prvním čtvrtletí příštího roku.

„Do konce listopadu letošního roku bude všem smluvním partnerům doručeno oznámení o ukončení smluvního vztahu v termínech daných jednotlivými nájemními smlouvami s výzvou k odstranění k tomuto datu,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Proti billboardům u českých silnic dlouhodobě bojovalo občanské sdružení Acta Non Verba, ukončování pronájmů tak považuje i za své vítězství. „Máme z toho obrovskou radost a doufáme, že je to konečně pravda,“ řekl ČTK ředitel sdružení Vojtěch Razima. Podle něj bude potřeba ještě na „skutečné odstranění ploch dohlédnout“. „Doufáme, že se to následně přenese i do měst,“ dodal Razima.

Billboardy kolem dálnic dlouhodobě kritizují i dopravní odborníci. Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu nedávno odhadl počet mrtvých po srážce s konstrukcí plakátovací plochy na deset ročně. „Ty počty nejsou tak zásadní, ale jsou to naprosto zbytečně zmařené životy,“ řekl nedávno Českému rozhlasu.

Jiný náhled má ale prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Podle něj může vést rušení reklamních ploch ke zvýšení cen billboardové reklamy. „V případě úplného zákazu se uvolní prostředky od zadavatelů v řádu stovek milionů korun, které budou chtít umístit v jiném reklamním formátu,“ dodal. Brabec také varoval před častějším výskytem nelegální reklamní plochy u českých komunikací.

Billboardy kolem českých dálnic podle Mikulíka nemají ve vyspělých zemích obdoby. „Je to významný rušivý prvek, který je unikátem. Ve všech zemích, kde motorizace má vyšší úroveň, tak je umísťování billboardů zakázáno,“ dodal expert v rozhlasovém pořadu.

Po odstranění billboardů by nejbližší reklamní plakát neměl být dálnici blíž než 200 metrů. Výnosy státu z plakátů ŘSD nezveřejnilo, Acta Non Verba uvádí roční příjem státu z jednoho billboardu 20 tisíc korun, příjem majitelů plochy je prý přitom 220 tisíc korun. ŘSD má nyní uzavřeno k billboardům 21 smluv s osmi společnostmi, nejzazším termínem vypršení u jedné ze smluv je rok 2019. Celkem má stát podepsané smlouvy na více než 2 200 reklamních ploch, z nichž řada je oboustranných. ŘSD se přitom bude podle mluvčí snažit všechny vztahy ukončit dříve, než určuje smlouva.

Ředitelství od září provádí audit všech smluv i fyzickou kontrolu stojanů. Z dílčích výsledků auditu mimo jiné plyne, že některé reklamy stojí u dálnic v rozporu se smlouvou a bezpečnostními normami, další jsou umístěny zcela bez povolení. Právě ty jsou určeny k odstranění jako první. Ve druhé etapě se audit zaměří na silnice první třídy.

Autor článku: jih, čtk, mediafax

Komentáře

Čtěte také

Řetězce si účtují až stoprocentní marže. Změnit by to měla novela o tržní síle

Řetězce si účtují až stoprocentní marže. Změnit by to měla novela o tržní síle

Stát se chystá významných způsobem zasáhnout do nekalých praktik obchodních řetězců. Zatímco výrobci potravin si novelu zákona o významné tržní síle pochvalují, obchodníci s ní… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web