Bezpečnostní pásy i jednokusové šasi. Podívejte se na automobilové průkopníky značky Nash | E15.cz

Bezpečnostní pásy i jednokusové šasi. Podívejte se na automobilové průkopníky značky Nash

Karel Pučelík

Americká automobilka Nash upadla do zapomnění, zmizela už před téměř sedmdesáti lety. Obohatila však automobilový průmysl o některé novinky, které používáme i v současných autech. 

Nash byl jednou z významných amerických automobilek první poloviny dvacátého století. Na tehdejší dobu byl poměrně inovativní, jako první přišel například s bezpečnostními pásy nebo šasim vyrobeným z jediného kusu.

Nash byl založen roku 1916 Charlesem W. Nashem, bývalým šéfem už tehdy významné firmy General Motors. Nový výrobce do své nabídky hned zařadil osobní Nash 671 a čtyřkolový náklaďák Jeffery Quad, který převzal po akvizici firmy Thomas B. Jeffery Company.

Po odchodu Nashe do důchodu se společnost spojila s dalšími automobilkami, čímž vznikl koncern Nash-Kelvinator.

Tak vypadaly motokrosové závody před čtyřiceti lety. Podívejte se na mistrovství světa 1977

V roce 1949 firma začala spolupracovat s konstruktérem Donaldem Haleym, který dříve se podílel na vozech Triumph. Později se proslavil v Británii konstrukcí nekolika modelů Austin-Haley.

Jelikož Haley byl automobilový závodník, který se účastnil i Rallye Monte Carlo, ubíral se vývoj společných vozů mezi sportovní auta. Haley připravil aerodynamické a lehké karoserie, vhodné k silničním závodům. Automobilka se s nimi zúčastnila i legendárních závodů 24h Le Mans nebo italské Mille Miglia. Automobilka tehdy vyráběla kromě sportovních aut i dostupná kompaktní auta a od padesátých let slavné "muscle cars".

Přelomový okamžik přišel v roce 1954, kdy Nash vstoupil do koncernu AMC. Krátce poté se stal šéfem značky George Romney, pozdější ministr Nixonovy administrativy, guvernér Michiganu a otec republikánského prezidentského kandidáta. Ten měl o vývoji značky své představy. Romney byl zároveň šéfem AMC a samostatná značka Nash postupně ztrácela význam.

AMC Nash zcela pohltilo. Auta s jeho značkou na kapotě přestaly sjíždět z výrobních linek v roce 1957.

Před 60 lety Ford přišel s modelem Edsel. Byl to propadák
To nejlepší od mrtvých značek. De Tomaso je příběh úspěchu se smutným koncem
Příběhy mrtvých značek: francouzské vozy Simca jezdily i v Československu

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!