ČZ v nové době: Konec výroby a nedávný návrat prasete | E15.cz

ČZ v nové době: Konec výroby a nedávný návrat prasete

14. prosince 2016 • 09:47

Jihočeský výrobce motocyklů se nejvíce proslavil modely 250 a 175/501. Druhý z nich se nedávno vrátil ve formě elektrického skútru.

V dobách socialismu Československo patřilo mezi důležité výrobce motocyklů, vedle slavné Jawy existovala ještě značka ČZ, přičemž obě firmy chvilku fungovaly pod jednou hlavičkou. Dnes už se ale na jejich dávnou slávu spíše jen vzpomíná, byť „Čezeta“ to po desetiletích opět zkouší se skútrem 175/501, alias slavným prasetem.

Kompletní fotogalerii si prohlédněte na webu Auto.cz >>>

Firma dnes známá jako ČZ byla založena již v roce 1919, tehdy však pod jménem Jihočeská zbrojovka, které odkazovalo i na její výrobní portfolio – střelné zbraně. Zpočátku společnost vyráběla v Plzni, po vybudování moderních hal se ale rychle přesunula do Strakonic, odkud pocházel její zakladatel Karel Bubla. Společnost si rychle vydobyla renomé, v roce 1922 je nicméně spolu s převedením na akciovou společnost přejmenována na „Českou zbrojovku v Praze,“ čímž získala dodnes známou zkratku.

Češi a motorky: prodejům vládnou skútry a silné stroje

V poválečné době armádní zakázky přestávají firmě stačit, a tak se začíná orientovat i na další oblasti. V roce 1929 staví první jízdní kola, přičemž krátce nato následují motokola (ČZ 76 Kaktus z roku 1932) a motocykly (ČZ 175 z roku 1934). Tyto stroje už využívají značku ČZ, kterou si firma nechala registrovat už v roce 1930.

Právě s ČZ 175 přichází expanze firmy, protože zákazníci mají o stroj až nečekaný zájem. Již během prvního roku výroby se prodalo takřka dva tisíce těchto motocyklů, což pro výrobce byl trochu problém – neměl dostatečnou kapacitu. Zákazníkům se líbila hlavně spolehlivost a robustní vzhled – přitom ve skutečnosti byl stroj lehký, vážil necelých 100 kilogramů. Díky tomu se tak stroj po různých modernizacích vyráběl ještě v roce 1946. Zpětně vzato byla sto pětasedmdesátka důležitá i z hlediska designu, její černé smaltování a bílé linky se pro stroje ČZ staly v následujících letech charakteristické.

Celý článek si přečtěte na Auto.cz

Šest válců pohání motorky již téměř padesát let

Další trend po autech bez řidiče? Yamaha testuje motorku řízenou robotem

Autor: auto.cz, David Bureš
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!