Evropa a služební flotily

Evropa a služební flotily
8. října 2014 • 01:24
Společnosti užívající většího počtu služebních vozidel jsou jednotlivými prodejci (většinou přímo výrobci či oficiálními dovozci) celkem pochopitelně a poměrně významně zvýhodňováni.

Zdálo by se logické, že většinou největšími dodavateli parků jsou národní výrobci. Leč není tomu tak vždy. Někdy až překvapivě. Například když kolony vládních luxusních sedanů nesou na přídi čtyři kruhy Audi nebo jinde trojcípou hvězdu Mercedes často i tehdy, když by národní výrobce mohl pro tyto potřeby nabídnout rovnocennou techniku.

Stejně tak firmy řadí do svých flotil vozidla vybraná čistě podle vlastních kritérií. Zde významnou roli, i když velmi málo známou, hrají smlouvy silných leasingových společností s jednotlivými výrobci. Ty totiž mohou dosáhnout, vzhledem k velikosti kontraktu, velmi výhodných cenových podmínek, a tak některou značku vehementně prosazují a také úspěšně uplatňují.

Škoda dobývá ostrovy

Velká Británie je snad ve všech směrech navýsost konzervativní. Ale přestože se její automobilka Vauxhall (založená již v roce 1903, ale v roce 1925 pohlcená koncernem General Motors) stále těší popularitě jako značka domácí, flotilovou jedničkou Albionu je česká Škoda. A to nejen kategorii nižší střední zásluhou nesmírně populárních řad Fabia a Octavia, ale také v manažerském světě zásluhou Superbu považovaného v britských anketách za vozidlo ideálně kombinující ve vyváženém poměru technické parametry, elegantní design, velmi příznivou cenu, životnost a spolehlivost, úroveň servisních služeb, ale v neposlední řadě i pozitivní image.

Londýnské taxíky jinak

Na ostrovech však zaslouží pozornost ještě jeden flotilový unikát. Symbolem londýnských taxi (jezdí jich dnes více než 20 tisíc) býval od padesátých nesmrtelný britský Austin FX3 a FX4. Zásadně černý, velmi prostorný a vysoký speciál s motorem o nevelkém výkonu, ale schopný pojmout cestující i s cylindrem na hlavě a s množstvím zavazadel, dnes již zcela vyklidil pozice. O dodávky těchto speciálních vozidel se podělila konkurence korejská (Nissan) a čínská (Geely). Nekompromisně převzala monopol v jedné z největších a nejvýznamnějších světových flotil.

Nissan pro londýnskou taxislužbu - speciál na bázi lehkého užitkového NV200Nissan pro londýnskou taxislužbu - speciál na bázi lehkého užitkového NV200Autor:

Vstříc zákazníkům

Přístup skutečně velkorysý, byť vlastně naprosto logický, uplatňuje k zákazníkům typická flotilová reprezentační značka Audi. Nabízí totiž společnostem, které si pořizují více vozidel z montážních linek v bavorském Ingolstadtu, a to při minimálním počtu tří vozidel a uzavření velkoodběratelské smlouvy během dvanácti po sobě jdoucích měsíců, že mohou počítat se stejným finančními i servisním zvýhodněním v případě sesterských značek. Přesněji řečeno Volkswagen (osobní i užitkové typy) a Seat. A ty se těší podobné přízni v tomto směru. To však platí nejen v Německu, kde je tato vstřícnost intenzivně využívána, ale stejně tak ve většině zemí Evropské unie včetně Česka.

Speciálně pro poštu

Pro skutečně početné flotily, podobně jako v případě londýnských taxi, se výrobci vyplatí postavit vozidlo uživateli na míru. To dokázal například Fiat divize Professional, když uzavřel kontrakt se švédskou státní společností Svenska Posten na dodávku tří tisíc vozidel. Prodloužen byl vzápětí do roku 2015 a rozšířen na pět tisíc kusů.

Letos byl Fiat Professional vyznamenán cenou Fleet Van Awards 2014 jako nejlepší výrobce vozidel pro distribuční flotily ve Velké Británii a řada Fiorino jako City Van of the Year, městská dodávka roku. Navázal tak stejné ocenění Fiatu Dobló.

Oceňovaný hybrid

Sběratelem podobných trofejí je však také fakticky i obrazně hybridní lehký užitkový Fuso Canter Eco Hybrid. Je hybridní v tom smyslu, že má původ v japonském Kawasaki (ještě jako Mitsubishi Fuso) a současnost v portugalském Tramagalu pod křídly německého koncernu Daimler.

Nyní získal velmi respektovanou japonskou cenu Car of the Year Special Award za mimořádný technický a technologický přínos světové automobilové produkci. Zejména za uplatnění dvouspojkové samočinné převodovky Duonic ve středním užitkovém vozidle a současně za progresivní řešení hybridního pohonu přinášejícího snížení spotřeby paliva o neuvěřitelných 23 procent.

Autor: Ondřej Horský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!