Extrémní tatrovky. Prohlédněte si armádní a hasičské speciály kopřivnické automobilky | E15.cz

Extrémní tatrovky. Prohlédněte si armádní a hasičské speciály kopřivnické automobilky

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Tatra Force v současnosti patří vedle modelových řad Phoenix a Tactic k hlavním pilířům v nabídce kopřivnické automobilky. Zároveň je přímým pokračovatelem tradiční modelové řady 815.

První prototyp vozidla dnešní modelové řady Force byl dokončen automobilkou Tatra v roce 2004 s konfigurací náprav 4x4 a byl vystavován na řadě významných světových veletrhů v letech 2004 až 2006.

Původní označení bylo T 817, ale v roce 2006 došlo v rámci homologace k jeho přejmenování na T 815-7. V roce 2007 se pak představil přepracovaný prototyp a od roku následujícího již byla tato modelová řada v nabídce.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při jejím vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Tatra Force pro armádní nasazení je v současnosti nabízena v řadě provedení se standardními konfiguracemi podvozků od 4x4 přes 6x6 po 8x8. Právě vozidla s poslední uvedenou konfigurací podvozku představují nejnovější dodávku pro Armádu České republiky, do jejíchž služeb zamířilo v červenci letošního roku 41 nových automobilu Force 8x8.1R se čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou KAPA do stavu Armády České republiky.

Tato čtyřnápravová valníková vozidla Tatra T 815-7T3RC1.301 8x8.1R pro Armádu České republiky jsou vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra T3C-928-90 s maximálním výkonem 300 kW při 1800 min-1 a maximem točivého momentu 2100 N.m při 1000 min-1 v emisní specifikaci Euro III.

K přenosu výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav je využita hlavní převodovka Tatra 14TS210N s elektronickým systémem řazení převodových stupňů Tatra-Norgen, přídavná/sestupná převodovka Tatra 2.30 TRS 0,8/1,85 a redukční převody v nábojích kol, 2,714 x 2,333. Hnací trakt je doplněn přídavným chladičem oleje.

Odpružení předních 9 t a zadních 10 t náprav je pneumatické, doplněné o zkrutné stabilizátory. K řízení obou předních náprav je využit mechanický systém Tatraton. Systém dohušťování pneumatik Michelin o rozměru 14.00 R20 XZL s beadlocky (vnitřními rozpěrnými kroužky patek pneumatik) je dvouokruhový.

 Tatra se snaží prosadit u zemědělců v Německu, nabízí jim upravený Phoenix

Všechna lehce zranitelná místa podvozku jsou opatřena ochrannými kryty a mřížkami (chladič oleje motoru, všechna vnější světla, důležité brzdové přístroje, palivový filtr, skla kabiny a další).

Celková hmotnost vozidla při rozvorech náprav 2150 mm + 3010 mm + 1450 mm dosahuje hranice 38 t. Celková hmotnost soupravy s 18 t přívěsem je 56 t.

Celý článek si můžete přečíst zde >>>

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!