Inspirace pro vozové parky

Inspirace pro vozové parky
20. října 2015 • 08:34
Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem tentokrát v nejširší kategorii, v běžné konfekci osobních vozidel, nebyl nijak oslnivý. Přinesl však dostatek novinek, které posouvají úroveň oboru výše. Natolik, že se velmi brzy projeví při obnově českých flotil.

Nepřetržité zdokonalování

Jedna z nejvýznamnějších automobilek (nejen) starého kontinentu, mladoboleslavská Škoda, prezentovala ve výstavní premiéře elegantní kombi řady Superb, které však již svět krátce znal. Naproti tomu skutečnou premiéru měl Rapid Monte Carlo a Rapid Spaceback ScoutLine. Jakkoli se jedná „jen“ o designové varianty velmi úspěšné řady, řešení je více než zdařilé s jednoznačnými ambicemi na úspěch.

Monte Carlo markantně zdobí velká šestnáctipalcová černě lakovaná paprsková kola z lehké slitiny, černě lakovaný rám masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, přední a zadní spojler, prahové lišty a efektní koncovka výfuku. Zadní postranní zasklení a sklo pátých dveří má výraznější tónování, zabarvené zadní skupinové svítilny, xenonové světlomety a černě podbarvené světlomety do mlhy. Charakteru exteriéru výborně odpovídá i interiér se sportovními sedadly, pedály v „hliníkovém“ designu, červené stehování koženého povlaku volantu, hlavice řadicí páky a páky parkovací brzdy.

O popularitě škodovek zásadně ovlivňující jejich prodejní úspěchy svědčí i velmi objektivní ocenění. Například respektovaná německá Rada pro design udělila řadě Superb mezinárodní cenu Best of Best, nejlepší z nejlepších, a předala ji zástupcům automobilky na autosalonu ve Frankfurtu. „Skvělý vůz, který stejnou měrou snoubí eleganci a solidnost, estetiku a praktičnost, hrdost majitele a rozumné provozní náklady včetně pomalého poklesu hodnoty vozu,“ zdůrazňuje porota Rady pro design. „Zajímavá kombinace, která se v této podobě často nevyskytuje.“

Velké vozidlo, malý motor

Na horní úrovni flotil a současně jen nepatrně skromnějším manažerským vozidlem je nové Audi A4 1.4 TFSI, typický výsledek downsingu. Elegantní, nepatrně konzervativní pětimístný sedan formátu 4726 x 1842 x 1427 mm (rozvor náprav 2820 mm) o celkové hmotnosti 1890 kg (provozní 1320 kg) pohání totiž relativně malý motor. Přeplňovaný řadový zážehový čtyřválec s elektronicky řízeným přímým sekvenčním vstřikováním paliva, proměnným časováním ventilů i variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, o zdvihovém objemu jen 1395 cm3.

Agregát však poskytuje více než dostatečný největší výkon 110 kW/5000‒6000 min-1 a točivý moment 250 Nm/1500‒3500 min-1! Nepřekvapí tedy největší rychlost 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s, ale spotřeba paliva činí jen 5,2‒5,5 l/100 km. Vozidlo má pohon kol přední nápravy a šestistupňovou převodovku s přímým řazením.

Ambiciózní Renault

Renault uvedl do světa významnou řadu Talisman, nahrazující ideově blízkou Lagunu i nepříliš úspěšný Latitude. Čtyřdveřový sedan, dynamický, avantgardní a respektující linie ostatních renaultů. Je postaven na rozvoru náprav 2810 mm, vnější rozměry činí 4850 x 1870 x 1460 mm a disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 0,608 m3. Vzhledu dominují zdvojené světlomety využívající technologie LED a masivní maska chladiče v celé šíři přídě a markantním znakem automobilky. Záď karoserie se opírá o střízlivé linie, sdružené svítilny LED rámují linky spojené u loga na víku zavazadlového prostoru.

Nová řada. Renault uvedl do světa významnou
řadu Talisman. Čtyřdveřový sedan z ní je dynamický,
avantgardní a respektující linie ostatních renaultůNová řada. Renault uvedl do světa významnou řadu Talisman. Čtyřdveřový sedan z ní je dynamický, avantgardní a respektující linie ostatních renaultůAutor: Renault

Přístrojový panel je pojat konzervativně, v uspořádání digitálního displeje je patrný vliv nové řady Espace V. Moderní přeplňované motory jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva. Základem jsou zážehové TCe 150 a TCe 200 se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, vznětové dCi110 a dCi130 s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením a za příplatek sedmistupňovou samočinnou. Pozoruhodný je dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vznětový dCi 160 s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Nový je sice také velkosériový Renault Mégane, ale ten je v podobě přežehleného designu dosavadní řady s množstvím inovací především detailních.

Design ze tří světů

V českých flotilách velmi populární Kia rozhodně neodpočívá na vavřínech. Příkladem budiž elegantní a velmi žádaný typ Sportage čtvrté generace. Staví na harmonii s křivkami zdůrazňujícími dynamiku a kultivovanou eleganci. Největší změnou jsou světlomety ubíhající podél vnějších hran ostřeji tvarované kapoty a výraznějších okrajů blatníků, patrný je delší přední, respektive kratší zadní převis a delší rozvor náprav. Zajímavé je, že výsledný design vznikl ve spolupráci evropského studia ve Frankfurtu s týmy výtvarníků v korejském Namyangu i kalifornském Irvinu. Pozoruhodnou aktivitou výrobce je však také velkorysá investice do inovací celé velkosériové řady cee’d, ale i uvedení nové řady Optima.

Sportovec v nenápadném civilu

Gigant Volkswagen letos zaujal atraktivní variantou nesmrtelné, čtyři desítky let velmi úspěšné řady Golf GTI, dynamickou a uhlazenou edicí GTI Clubsport. Jedná se o ostré sportovní vozidlo v civilně vyhlížejícím oděvu. Přeplňovaný zážehový motor 2.0 TSI s přímým vstřikováním paliva poskytuje nejen 195 kW, ale i možnost „forsáže“ jako u stíhaček, krátkodobého (10 sekund) zvýšení výkonu na 290 kW a točivého momentu 380 Nm stlačením plynového pedálu na doraz. Ve verzi se dokonalou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosahuje rychlosti 250 km/h.

To vše ale se spotřebou paliva jen 6,9 l/100 km. Lahůdkou je chlazené sběrné výfukové potrubí v hlavě válců i variabilní časování ventilů. Uživateli poskytne vrcholný zážitek též interiér. Anatomicky tvarovaná závodní sedadla čalouněná textilem se skotským vzorem, černě čalouněný strop, bohatě vybavený přístrojový panel atd. Volit lze různé varianty vzhledu, uspořádání prostředí i užitých materiálů.

Malý, populární, omlazený

Suzuki Baleno míří do kategorie malých čtyřmetrových vozidel. Kromě pohledného výtvarného zpracování poskytuje prostor pěti cestujícím a zavazadlový prostor o objemu 0,355 m3. Novinkou je přeplňovaný tříválec 1,0 BoosterJet o výkonu 82 kW s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením nebo samočinnou šestistupňovou. Tradiční atmosférické motory nadále tvoří čtyřválec 1,2 DualJet (66 kW) se zdvojeným vstřikováním paliva. V tomto případě je alternativou přímého řazení bezstupňová převodovka CVT (variátor) a tento agregát je rovněž základem hybridního ústrojí.

Plyn stále žádanější

Výrazně rostoucí popularita vozidel spalujících stlačený zemní plyn CNG se opírá o jejich významně nižší provozní náklady (zejména levnější palivo), bohatý sortiment (dnes je vyrábí většina automobilek v širokém typovém spektru), naprosto zanedbatelná odlišnost od vozidel s motory zážehovými či vznětovými. Navíc se mohou prezentovat takovými argumenty jako nedávno Škoda. Octavia Style 1,4 TSI G-TEC dosáhla spotřeby 4,32 l benzinu Natural 95 a 2,85 kg standardního CNG na 100 km. Dojezd na jedno natankování tak činil 1700 km, vůz spotřeboval 15,1 kg plynu a 50,5 l benzinu.

Dojezd až 250 km

Elektromobily jsou sice jen zcela na okraji zájmu, ale existují. I ve flotilách. Proto například Nissan představil modernizovaný Leaf 30 kWh s dojezdem 250 km zásluhou akumulátoru o kapacitě 30 kWh. Má stejné rozměry jako stávající Leaf, je o 21 kg těžší. Mimořádně cenné je však to, že Nissan bude poskytovat záruku na akumulátor osm let/160 tisíc kilometrů! Stejně jako dosud lze dobíjet doma standardním proudem, ve veřejných stanicích či na zatím nepatrně početných rychlých s třífázovým proudem o napětí 400 voltů.

Autor: Ondřej Horský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!