Japonci chtějí novátorským způsobem odlehčit auta. Ocel plánují nahrazovat celulózou | E15.cz

Japonci chtějí novátorským způsobem odlehčit auta. Ocel plánují nahrazovat celulózou

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Výrobci automobilů na celém světě chtějí produkovat stále lehčí vozidla. Kvůli tomu se zájem některých výrobců a dodavatelů dílů soustředí na pro automobilový průmysl poměrně netradiční materiál.

Celulózou, tedy takzvanou dřevní buničinou, která je základním stavebním kamenem rostlinných buněk, dodávajícím jim pevnost, chtějí podle zprávy agentury Reuters někteří dodavatelé autodílů v Japonsku nahradit ocel.

Japonští výzkumníci a výrobci automobilových komponentů uvádí, že materiál vyrobený z celulózy váží jen pětinu toho, co ocel, a přitom dokáže být pětkrát silnější. Tento materiál, jímž jsou nanovlákna z celulózy, by se podle nich mohl v příštích desetiletích stát skutečnou alternativou k oceli, ačkoli čelí konkurenci materiálů na bázi karbonových vláken. Čeká ho ovšem ještě dlouhá cesta, než bude moci být komerčně využitelný.

Škoda Auto předělává svůj koncept elektromobilu. Vůz by měl hlídat i zdraví řidiče

„Odlehčování je neustálým problémem, s nímž se musíme vypořádat,“řekl Masanori Matsushiro, projektový manažer, který dohlíží na konstrukci karosérií ve společnosti Toyota Motor Corp. a dodal, že dříve než budeme svědky širšího využití nových, lehčích materiálů v masové výrobě aut, musí být vyřešeny vysoké výrobní náklady.

Výzkumníci z Kjótské univerzity a významní dodavatelé dílů jako např. společnost Denso Corp, největší dodavatel společnosti Toyota, a společnost DaikyoNishikawa Corp, pracují v současnosti s plasty obsahujícími nanovlákna celulózy. Ta vznikají rozbitím vláken celulózy na setiny mikronu (tisícina milimetru).

Nanovlákna celulózy jsou používána v celé řadě výrobků od inkoustu po průhledné displeje, ale jejich potenciální využití v automobilech umožnila až „Kjótská technologie“, pomocí níž jsou chemicky ošetřená dřevní vlákna zapracovávána do plastů a současně rozbíjena do nanovláken, což oproti jiným technologiím sráží náklady výroby zhruba na pětinu.

Honda Jazz po faceliftu získá i silnější motor. S ním červenou linku ve stylu GTI

„Toto je technologie s nejnižšími náklady a nejvyšším výkonem, a proto se zaměřujeme na její využití u součástek pro automobilový a letecký průmysl,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters Hiroaki Yano, profesor z Kjótské univerzity, který je vedoucím výzkumu.

Celý článek si můžete přečíst na webu Autorevue.cz >>>

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!