Konečně nadechnutí? | E15.cz

Konečně nadechnutí?

Ondřej Horský

Autosalon v Ženevě je nejdůležitější přehlídkou roku a je respektován jako relativně přesné zrcadlo vývoje v oboru. Letos odrážel až překvapivě nadějné vyhlídky.

Po několika dlouhých letech hluboké krize totiž produkce i prodeje dopravní techniky rostou. Výrobci v přímé souvislosti s tímto trendem uvedli nové typy a modely, do nichž vložili až zničující objemy investic. Právě s nadějí na toto zlepšení zdravotního stavu ekonomiky.

Elegantním symbolem trendu byla prezentace naší Škody, která se již prosadila mezi nejvýznamnější a nejúspěšnější automobilky kontinentu. Viditelná byla nesporně krásná studie VisionC (nepřehlédnutelně již v takovém stupni vývoje, že sériová produkce je zřejmě na spadnutí), slyšitelná pak šeptanda o hodně reálném a brzkém představení škodovky kategorie SUV, která okřídlenému šípu citelně chybí. Stejně jako lehké užitkové vozidlo.

Celou existenci výroby automobilů provází na pozadí konkurenční rivality prolínání a splývání i největších soupeřů. Některá jsou halasná, jiná tichá a spíše tutlaná a i rozchody jsou spíš podobně nenápadné. Připomeňme několik málo namátkou vybraných příkladů.

Sňatky, rozvody a růst

Z montážní linky francouzské automobilky v Sevel Nord sjíždějí například identické, jen „bižuterií“ odlišné lehké užitkové Citroën Jumpy, Peugeot Expert a nově i Toyota ProAce. Ta zaujala místo odstupujícího Fiatu s řadou Scudo.

V Düsseldorfu přestala stačit kapacita společné výroby lehkých užitkových Mercedes-Benz Sprinter a VW Crafter. Proto se Volkswagen, hostující pod střechou Daimleru, rozhodl odejít. V očekávání významného růstu zájmu o tato vozidla (zejména na ruském trhu) staví nový, rozlehlý a navýsost moderní závod v polském Vřesně, když nedaleko Poznaně se již vyrábí menší VW Caddy. A nová generace Crafteru již je připravena naprosto nezávisle.

Za předznamenání možných významných vazeb lze považovat dramaticky rostoucí propojování gigantů Daimler a Renault. Začalo to překvapivým vstupem trojcípé hvězdy do světa užitkových kompaktů řadou Citan. Ta se vyrábí ve Francii spolu s Renaultem Kangoo. V Ženevě se velmi líbil miniaturní Renault Twingo. Jenže je dvojčetem řady Smart, která se vyrábí pod zastřešením Daimlerem.

A do třetice: v informovaných kruzích se proslýchá, že pro novou elegantní lehkou „dodávku“ Renault Trafic bude údajně k dispozici i motor ze Stuttgartu. Lze tedy s úspěchem spekulovat o tom, že by se na přídi mohla objevit také trojcípá hvězda.

Oživení i v Česku

Oživení českého trhu dokládá i takový detail, jako je otevření u nás autosalonu vysoce prestižní značky AMG, teprve pátého ve střední Evropě. Nabízí extrémně luxusní a výrazně individualizované speciály stavěné na základě techniky Mercedes-Benz.

Oživení českého trhu dokládá i takový detail, jako je otevření u nás autosalonu vysoce prestižní značky AMG, teprve pátého ve střední Evropě. Nabízí extrémně luxusní a výrazně individualizované speciály stavěné na základě techniky Mercedes-Benz.Oživení českého trhu dokládá i takový detail, jako je otevření u nás autosalonu vysoce prestižní značky AMG, teprve pátého ve střední Evropě. Nabízí extrémně luxusní a výrazně individualizované speciály stavěné na základě techniky Mercedes-Benz.Autor: AMG

Autor: Ondřej Horský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!