Konkurence posouvá hodnoty

Konkurence posouvá hodnoty
8. října 2015 • 08:01
Ekonomičtí analytici velmi často užívají situaci v prodejích lehkých užitkových vozidel jako lakmusový papírek zrcadlící situaci v celé ekonomice.

Rovnítko mezi růst prodeje těchto navýsost pracovních vozidel (v prvním pololetí o 33 procent) a růst celého hospodářství samozřejmě klást nelze, souvislost je však nesporná. Omlazování flotil LUV se v doznívající krizi odkládalo a impulzem oživení se stala (mimo jiné) modernizace výrobních programů automobilek a zostřující se konkurence mezi nimi.

Kategorie zcela nezbytná

Ve Francii jezdí lehkých užitkových vozidel (LUV) nejvíce – v roce 2014 již 5,2 milionu, ve Španělsku 4,6, v Itálii s 3,8, v Británii 3,5, v Polsku 2,7 a v Německu 2,3 milionu. Za největším růstem v Polsku (o 85 procent) stála nutnost obnovy velmi zastaralého dopravního parku a nové potřeby ekonomiky země. Prodeje středně velkých dodávek, jako je Ford Transit, jsou největší v Německu, kde bylo v roce 2014 nově registrováno 281 tisíc kusů, následuje Británie s 231 tisíci a Francie se 187 tisíci.

Transit širším sortimentem pomohl Fordu postoupit v polovině roku 2015 na druhé místo v prodeji užitkových vozidel v Evropě. Proti předchozímu roku vzrostl o 33 procent, když v roce 2012 byl Ford až sedmý. S ústupem ekonomické krize přibývá malířů, zedníků a instalatérů. V roce 2013 vzniklo 24 tisíc živností, o třetinu více než v roce 2010. V Británii v roce 2014 dodávky ujely 102 miliard kilometrů, o 20 procent více než v roce 2008. Tomu odpovídá výběr spotřební daně z paliv ve výši sedm miliard eur. Ford Transit se stal jedním z nejoblíbenějších LUV světa. Vyjelo jich již na osm milionů.

Sekundární efekty

Volba hmotnosti a velikosti vozidel nyní dostala poměrně významný impulz v podobě citelných úprav dálničních poplatků v dopravně klíčové zemi Evropy, v Německu. Dopravci budou nyní muset kalkulovat, zda použít vozidlo o hmotnosti větší než 7500 kg, jehož jízda je zpoplatněna, nebo lehčí, které je od mýta osvobozeno. Tento efekt se již před časem odehrál, když limitem pro zpoplatnění byla celková hmotnost 12 tisíc kilogramů a výrobci nestačili vyhovět skokovému zájmu o typy hmotnosti 11 900 kilogramů.

Ambice klasické konstrukce

Do nabídky pro český trh zařadil Hyundai v těchto dnech lehké užitkové vozidlo H350, které navazuje na úspěšného předchůdce, menší řadu H100 (předtím H1). Vyrábí se v tureckém Akcalaru u Bursy na lince závodu Karsan Otomotiv Sanayii a směřuje jen na evropský trh. Klasická koncepce s motorem uloženým vpředu podélně, převodovkou s přímým řazením a pohonem kol zadní nápravy. Při celkové hmotnosti do 3500 kilogramů poskytuje užitečnou hmotnost 1336 až 1365 kilogramů v kratší verzi nebo 1233/1262 kg v delší.

Může vléci brzděný přívěs o hmotnosti 2500 kilogramů. Furgon o objemu skříně 10,5/12,9 m3 má formát nákladového prostoru 3100/3780 x 1795 x 1955 mm, mezi podběhy 1380 mm, podlahu nad zemí 695/700 mm, postranní dveře 1279 x 1937 mm, zadní dveře 1538 x 1810 mm. Rozvor náprav činí 3435/3670 mm, rozchod kol 1712/1718 mm, délka 5515/6195 mm, šířka 2038 mm, výška 2685/2690 mm. Hnacím agregátem je přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.5 CRDi o výkonu 110 a 125 kW, standardně vybavený systémem Stop&Start, který poskytuje největší rychlost 173 km/h. Je k dispozici také jako až patnáctimístný minibus a podvozek pro dostavbu.

Nepřehlédnutelná třetina

Peugeot PartnerPeugeot PartnerAutor: Peugeot

Nejen dokonalý asfalt

S rostoucími prostory distribuce zásobování roste i zájem o vozidla schopná provozu mimo zpevněné komunikace a za ztížených klimatických podmínek. Pro tento svět Volkswagen velmi úspěšně nabízí (například) ideální malý furgon čtvrté generace řady Caddy v offroadovém designu Alltrack s možností volby pohonu všech kol 4Motion. Vybrat lze ze čtyř vznětových motorů 2.0 TDI (55–110 kW), tří zážehových 1.0 TSI, 1.2 TSI a 1.4 TSI (62–92 kW) i 1.4 TGI (81 kW) spalující CNG. V závislosti na verzi motoru jsou k dispozici pětistupňové či šestistupňové převodovky s přímým řazením a šesti-/sedmistupňové dvouspojkové DSG. Sériová výbava zahrnuje asistenci rozjezdu do stoupání. Na evropském trhu ceny za furgon začínají na 16 485 eurech bez DPH a nabídka zahrnuje i osobní typy.

Rozvod způsobila obliba

Mercedes-Benz slaví 20 let velmi úspěšné existence řady Sprinter, ale současně na šest desetiletí působení v oboru lehkých užitkových vozidel. Málokdo si dnes vybaví začátek triumfu v oboru, elegantní typ L 319 z roku 1955. Dnes je soudobá řada Sprinter žádána natolik, že i nejvýznamnější karosáři považují za čest, když mohou stavět speciály na tomto podvozku. Například Spier, který dodá sérii skříňových nástaveb pro společnost UPS. Nejprve pro UPS v Británii, Německu a Irsku, postupně pak na celém světě. Globální gigantická zásilková společnost zvolila pro tento speciál, označený dokonce egocentricky UPS P60, P70 a P80, osvědčený základ – Sprinter 513 BlueTec o celkové hmotnosti 5300 kg s tím, že užitečná hmotnost verze P70 může činit 2300 kg (ostatní +/– 50 kg), což umožňuje nástavba velmi důsledně využívající lehkých slitin. Robustní, pevná, ale velmi lehká.

Zajímavostí a významným bezpečnostním prvkem je absence dělicí přepážky mezi kabinou a nákladovým prostorem, takže řidič může vstupovat k nákladu bez otevírání dveří, a není tak z vnějšku ohrožen. Hnacím agregátem je osvědčený přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 651 Euro 6 o výkonu 95 kW. Velké tržní úspěchy vedly dokonce k rozchodu s Volkswagenem. Tlačenice na společné montážní lince v Ludwigsfelde, kde se vyrábí také téměř identický VW Crafter, již překročila únosné meze. Volkswagen proto dokončuje vlastní závod v Polsku, kde se již kompletují neméně žádané lehké užitkové řady Transporter a Caddy. Kapacitu dosavadní linky tedy zcela využije trojcípá hvězda.

Skromnost klíčovou hodnotou

Koncernu Renault se podařilo mimořádně úspěšně uplatnit vizi relativně jednoduchého, ale mimořádně praktického vozidla s překvapivě nízkou prodejní cenou. Zrodil se fenomén Dacia, optimální řešení rovnováhy ceny a užitné hodnoty. Kuriozitou je fakt, že francouzská technika s rumunským jménem se dnes vyrábí v marockém Tangeru. Ale i to je zdrojem skvělé láce vozidla, ale aniž by tím sebeméně trpěla kvalita automobilu. Dokonalá praktičnost jeho konstrukce se natolik osvědčila, že se Dacia Dokker Van pevně usadila ve flotilách sloužících řemeslníkům, montérům či v rozvážkových službách. Bohatě dostatečný je objem skříně téměř 4,0 m3 a užitečná hmotnost až 750 kg, stejně jako výkon motorů 55, 61, 66 nebo 84 kW a největší rychlost 150–175 km/h.

Autor: Ondřej Horský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!