Lada z osmdesátých let může dnes stát i přes milion | E15.cz

Lada z osmdesátých let může dnes stát i přes milion

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Lada VFTS Sport patřila v osmdesátých letech k hvězdám závodních tratí v tehdejším východním bloku. Ve Spojených státech amerických se i proto jedná o raritu, za níž si její majitel nechá pořádně zaplatit.

Lada VFTS Sport vznikla v osmdesátých letech dvacátého století na základech sériového sedanu 2105 a podobně jako Škoda 130 LR odpovídala předpisům pro tehdejší skupinu B.

Exteriér lehce přes čtyři metry dlouhého soutěžního speciálu se od sériového modelu odlišoval díky absenci obou nárazníků a za pomoci výrazného rozšíření předních i zadních blatníků. Další viditelné odlišnosti představuje spoiler pod přídí a aerodynamické prvky usměrňující proudění vzduchu kolem horní hrany zadní okna a nad zadní hranou zavazadlového prostoru.

Pod kapotou byl u většiny vozů postavených v osmdesátých letech uložen atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru s dvojicí karburátorů, který byl naladěn na výkon 118 kW při 7000 min-1 a točivý moment 165 N.m při 5500 min-1. Tyto hodnoty mířily na kola zadní nápravy prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

V závislosti na použitých převodech se mohla rychlost závodního sedanu s hmotností okolo 930 kg pohybovat až okolo 192 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h zabrala 8,4 s

Prohlédněte si kompletní fotogalerii na webu Auto.cz>>>

Lada VFTS Sport patřila k pravidelným účastníkům Poháru míru a přátelství a za jejím volantem se objevovali v soutěžích i na okruzích českoslovenští jezdci. Pro jejich potřeby byly vozy ze sériových sedanů 2105 přestavovány v Metalexu.

Dnes patří u nás i v řadě dalších států bývalého východního bloku tento automobil mezi poměrně populární u jezdců, startujících v závodech historiků. Ceny v Evropě se mohou pohybovat i okolo půl milionu Kč.

Ve Spojených státech amerických je ovšem Lada VFTS Sport raritou s nádechem časů, kdy byl prezidentem Ronald Reagan, který v roce 1983 prohlásil Sovětský svaz za Říši zla. I díky tomu zde může být cena prakticky dvojnásobná oproti evropskému trhu.

Dokončení článku na webu Autoc.cz>>>

Moskvič býval největší sovětskou automobilkou. „Stalinovy saně“ se přestaly vyrábět před 15 lety
Unikátní špiónské fotografie ze Sovětského svazu: Podívejte se, jak se žilo za Stalina
Rusko jako inkarnace SSSR, či protiváha USA? Moskva prý válčí o svůj obraz

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat