Modernizace, kterou nikdo nezaspal | E15.cz

Modernizace, kterou nikdo nezaspal

Modernizace, kterou nikdo nezaspal
Mercedes-Benz Vito nese původní jméno, ale je nový v každém detailu
• 
ZDROJ: Mercedes

Ondřej Horský

Letošní 65. ročník veletrhu IAA, autosalonu užitkových vozidel (první se však konal již v roce 1897) se v Hannoveru odehrál ve znamení přehlídky nových typů lehkých užitkových vozidel. Těžká technika zůstala ve stínu, protože její nové generace byly představeny již loni.

Přestože lehká užitková vozidla většinou sloužívala téměř doslova „do roztrhání těla“, v posledních letech se obnova početných flotil této kategorie významně zrychlila. Souvisí to s dramaticky rostoucí pozorností věnovanou celkovým provozním nákladům. Ty hrají v konkurenčním soutěžení dopravců rozhodující roli. Nejde jen o pořizovací cenu vozidel, ale i o jejich spotřebu paliva, životnost, spolehlivost a v neposlední řadě i o servisní náklady. A právě v tomto směru udělali výrobci významný krok vpřed.

Ford: nejmladší je nejmenší

Například nejmenší z fordů, malý Courier, vstoupil jako nová položka sortimentu značky do světa nabitého konkurencí. Jeho tvůrci vsadili na střízlivý design, značně redukovanou provozní hmotnost při nadprůměrné tuhosti karoserie a paletu hnacích agregátů zdobenou „motorem roku“, ultrakompaktním litrovým přeplňovaným zážehovým tříválcem EcoBoost. Ten poskytuje skvělý výkon 74,5 kW/6000 min-1 a točivý moment 170 Nm/1400–4500 min-1. zaujme však také servisním intervalem 30 000 km/1 rok. Klíčové hodnoty? Vnější rozměry 4157 x 1976 x 1723 mm; rozvor náprav 2489 mm; nákladový prostor 1358 x 1488 x 1244 mm, zadní dveře 1104 x 1100 mm; výška podlahy nad zemí 536 mm; obrysový poloměr otáčení 5450 mm; provozní hmotnost 1120 kg, užitečná 650 kg.

Vito kompletně nové

Snad nejdůslednější sérii inovací absolvovala kultovní řada Vito o celkové hmotnosti 2500 až 3200 kg (užitečná hmotnost však nyní činí až vynikajících 1369 kg!) z produkce koncernu Daimler, respektive značky Mercedes-Benz. Zásadní novum přináší především možnost volby pohonu kol přední, zadní, nebo obou náprav, vybírat lze ze dvou přeplňovaných vznětových řadových čtyřválců v pěti výkonnostních úrovních (1600 cm3 – 65 a 84 kW, 2150 cm3 – 100, 120 a 140 kW), k dispozici je buď šestistupňová převodovka s přímým řazením, nebo špičková sedmistupňová samočinná s kapalinovým měničem točivého momentu.

K dispozici jsou dvě délky rozvoru náprav, tři celkové délky a až čtyři hmotnostní varianty. Vito je koncipováno pro nejvyšší provozní hospodárnost optimalizací převodovky, použitím zadní nápravy s nízkou úrovní tření, elektromechanického posilovače řízení, adaptivního řízení vedlejších agregátů. Ve srovnání s předchůdcem je spotřeba paliva řádově o 20 procent menší! Normovaná spotřeba verze furgonu 116 CDI BlueEfficiency činí 5,7 l/100 km a je v této kategorii unikátně nízká. Nová generace řady Vito však vyniká bezkonkurenčně bohatou výbavou bezpečnostními, asistenčními i komunikačními systémy již ve standardu.

Hyundai o třídu výše

Lehký užitkový Hyundai H350 koncipovaný pro evropské trhy úspěšně debutoval na autosalonu IAA v Hannoveru. Navázal na zatím jediný LUV v produkci značky H1 (původně H100) jako podstatně větší furgon, minibus a podvozek pro nástavby. Podobně jako osobní typy má šestiúhelníkovou masku chladiče markantní elegantní světlomety s diodami LED pro denní osvětlení, které tvoří výraznou dominantu přídě. Postranní lišty protažené až na záď rozdělují plochy panelů karoserie skříňové varianty, která nepostrádá praktické posuvné dveře.

Vozidlo má prostornou kabinu, nadprůměrný objem nákladového prostoru, užitečnou hmotnost až 1400 kg a může tahat brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg. Kompletován bude v turecké automobilce Karsan Otomotiv Sanayil ve Ticaret A.S. Hnacími agregáty jsou dvě verze kapalinou chlazeného přeplňovaného vznětového řadového čtyřválce typu 2.5 CRDi o zdvihovém objemu 2497 cm3 o největším výkonu 110 kW/3600 min-1 (točivý moment 373 Nm/1350–2750 min-1), respektive 125 kW/3600 min-1 (425 Nm/1500–2750 min-1). Převodovka je jednotná šestistupňová s přímým řazením. Vozidlo je k dispozici ve dvou celkových délkách 5515 a 6195 mm, v identické celkové hmotnosti 3500 kg, s užitečnou hmotností 1233 až 1365 kg, objem nákladového prostoru činí 10,5/12,9 m3.

„Jen“ čtvrtá generace

Zásadní posun přináší nová brzdová soustava stejně jako koncepce podvozku s lepšími jízdními vlastnostmi nezávislými na hmotnosti a těžišti nákladu. Pracoviště řidiče dostalo nový přístrojový panel s přehlednějšími ukazateli, kvalitní textil potahu sedadel. Velmi bohaté je i vybavení elektronikou bezpečnostní, informační i asistenční. Volit lze hnací řadové přeplňované vznětové čtyřválce 2.2 l HDi FAP 110 s rozvodem DOHC poskytuje 81 kW (250 Nm/1750 min-1), ve verzi 2.2 l HDi FAP 130 to je 96 kW (320 Nm/2000 min-1) a 2.2 l HDi FAP 150 o výkonu 110 kW (350 Nm/1750 min-1), 3.0 l HDi FAP 180 nabízí 130 kW (400 Nm/1700 min-1). Všechny splňují limity normy Euro 5. K dispozici jsou tři délky rozvoru náprav, čtyři celkové délky, tři výšky, užitečný objem činí 8,0 až 17,0 m3, užitečná hmotnost 3000 až 4000 kg, karoserie typu furgon, kombi i minibus. Peugeot Boxer je jednovaječným trojčetem Fiatu Ducato a Citroenu Jumper. Generace předchozí nastoupila na montážní linky automobilky Sevel Sud (Società Europea Veicoli Leggeri – Evropská společnost lehkých vozidel) v jihoitalském Val di Sangro v roce 2011 a do prodeje v roce následujícím.

Autor: Ondřej Horský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!